Zalando kon de sterke resultaten van vorig jaar niet verderzetten: in het tweede kwartaal van 2022 stabiliseerde het butohandelsvolume en daalden de omzet en de winst. Het aantal actieve klanten steeg wel met 11%. Toch blijft het bedrijf optimistisch voor de tweede helft van 2022. 

In het tweede kwartaal van 2021 behaalde Zalando nog buitengewoon sterke resultaten als gevolg van de e-commerceboom onder meer door corona. Die straffe cijfers kan het bedrijf in dezelfde periode dit jaar niet evenaren. Zo bleef het brutohandelsvolume stabiel op 3,8 miljard euro. Volgens Zalando is die stabilisatie te wijten aan externe factoren zoals een lager consumentenvertrouwen, de inflatiedruk en tekorten in de bevoorrading. Ook de omzet daalde met 4% tot 2,6 miljard euro. “Voornamelijk als gevolg van de overgang van onze business naar een platformmodel”, verklaart het modeplatform in een persbericht. Tot slot zakte ook de winst fors: de nettowinst daalde van 120,4 miljoen naar 14 miljoen euro en het aangepaste bedrijfsresultaat (EBIT) zelfs van 184,1 miljoen naar 77,4 miljoen euro.