Vorig jaar heeft Zalando een omzet van net geen 3 miljard euro gehaald. Dat is een groei met 33,5% tegenover 2014. De Duitse webwinkel was in 2015 winstgevend, met een brutowinst (EBIT) van 96 à 114 miljoen of een marge van 3,3 à 3,9%. Ook in 2014 werd winst gedraaid. Toen was de marge 3,7%.

Deze resultaten komen overeen met de doelstellingen die de modewebhandelaar had vooropgesteld, met name een omzetgroei die in een vork tussen de 33 en de 35% moest liggen en een marge van 3 à 4%. Volgens Rubin Ritter, lid van de directieraad, was 2015 een uitstekend jaar. “In ons eerste jaar als beursgenoteerd bedrijf hebben we de groei kunnen versnellen en hebben we tegelijkertijd de investeringen opgevoerd en de winstgevendheid behouden,” zegt hij. Voor 2016 voorziet hij dat deze trend zich zal voortzetten.

Zalando is in Europa een van de grootste, zo niet het grootste ‘online fashion’platform voor kleding, schoenen en accessoires van 1.500 merken. Gratis versturen en retourneren staan centraal in het commerciële model van de webwinkel. Die is nu actief in 15 Europese markten: België, Denemarken, Duitsland, Finland, Frankrijk, Italië, Nederland, Noorwegen, Luxemburg, Oostenrijk, Polen, Spanje, het VK, Zweden en Zwitserland.

De groep werkt met drie centrale distributiecentra in Duitsland, maar is beginnen experimenteren met statelliet-DC’s. De verschillende webshops van Zalando noteren 131 miljoen bezoeken per maand. Het aantal actieve klanten is 17,2 miljoen. Tijdens het derde kwartaal werd onderzocht met welke tools de klanten zich connecteren. Daaruit is gebleken dat ongeveer 59% van het verkeer van mobiele apparaten kwam.