De genomineerden van de ‘Beste Winkelketen van België 2019 – 2020’ verkiezing en de ‘Webshop Awards 2019 – 2020’ zijn bekend. 74 retailers maken kans op één of meerdere categorieprijzen. 

Het is weer zover: voor de 14de keer gaat Q&A op zoek naar de retailer van het jaar. in de afgelopen maanden hebben bijna 150.000 consumenten meer dan 160 retailers beoordeeld. Daarmee zijn de ‘Retailer of the Year’ verkiezingen de grootste consumentenverkiezingen van België. De gemiddelde waardering voor de winkelketens is dit jaar een 7,42 en de webshops scoren dit jaar gemiddeld een 7,58. 

Opvallend: ten opzichte van vorig jaar hebben 11 nieuwe spelers zich weten te nomineren. FNAC en IKEA, met 6 nominaties en Bel&Bo en JBC met beide 5 nominaties, zijn de grootste kanshebbers op een categorieprijs.

Prijs en assortiment belangrijk 

Consumenten hebben hun favoriete retailers beoordeeld op aspecten gerelateerd aan prijs, service en assortiment. Voor zowel winkelketens als webshops blijkt prijs het belangrijkste aspect. Bij winkelketens wordt dit aspect gevolgd door kwaliteit van de producten en de samenstelling van het assortiment, bij webshops zijn dit kwaliteit van de producten en acties en aanbiedingen. 

Gemiddelde behaalde cijfers per aspect 

Beste Winkelketen van België

 

Webshop Awards

 

Prijs

7,75

Prijs

7,97

Acties en aanbiedingen

7,70

Acties en aanbiedingen

7,97

Kwaliteit van de producten

8,05

Kwaliteit van de producten

8,22

Samenstelling assortiment

8,01

Samenstelling assortiment

8,23

Deskundigheid

7,83

Deskundigheid

7,95

Klantvriendelijkheid

8,10

Klantvriendelijkheid

8,19

Service

8,02

Service

8,27

Uitstraling en beleving

7,95

Uitstraling en beleving

8,06

Winkelgemak

8,09

Winkelgemak

8,27

Betrouwbaarheid

8,07

Betrouwbaarheid

8,30

Bekendmaking winnaars categorieën

De uitreiking van de prijzen vindt plaats op donderdag 12 september 2019. Tijdens het ochtendprogramma worden de awards van de verkiezing ‘Beste Product van het Jaar’ uitgereikt. ’s Middags worden de winnaars van ‘Retailer of the Year’ in de bloemetjes gezet. De uitreiking heeft als thema ‘personalisatie'.