Je vindt er van alles en nog wat aan hele lage prijzen, van een nieuw tafelservies en plantenpotten tot elektronische toestellen en barbecues. Low cost-retailers als Action, Tedi, Wibra, Kruidvat, Trafic en Hema verleiden steeds meer consumenten. Welke impact heeft hun succes op supermarkten? En hoe reageren ze daarop?

“U wilt weten waarom ik hier kom?” De blonde vrouw van middelbare leeftijd die langs een rek met thuisdecoratie in de Action in het Gentse Dok Noord loopt, denkt even na. “Ik kom hier niet zo vaak eerlijk gezegd, maar als aanvulling op andere boodschappen kom ik hier wel eens langs. Ik werk in de buurt. Ik spring binnen om rond te snuisteren. Soms koop ik iets, vaak ook niet. Je vindt hier dingen die je elders niet vindt, aan een goeie prijs”, vertelt ze. Ze loopt verder langs het rek en neemt een kleine led-kaars vast. Ze bekijkt het even geïntrigeerd, maar zet het terug. “Ziet er leuk uit, maar ik kan het niet gebruiken”, vervolgt ze. Action is wellicht hét voorbeeld van het succes van low cost-retailers de jongste jaren. Tussen 2015 en 2020 verdubbelde de Nederlandse retailer het aantal winkels in België van 90 naar 181, om er nog eens vijf jaar later in totaal 223 te hebben. Ook internationaal groeit het bedrijf als kool. Het zag zijn omzet in 2024 met 22% groeien en plant dit jaar elke dag een nieuwe winkel te openen. Zo’n anderhalf jaar geleden landde een nieuwe discounter in België: Tedi, nog een bedrijf dat groeit als een pasgeboren baby. Het bedrijf mikt op 100 winkels in België binnen vier jaar, op termijn wil het zelfs 200 winkels hebben. Samen met Action en Tedi doen ook andere discounters als Wibra, Kruidvat, Hema en Trafic het uitstekend.