iStock
Exclusief
iStock
Pizza’s zijn steeds meer uitgegroeid van noodoplossing tot een onmisbare maaltijd. Je vindt ze dan ook steevast in de diepvries- en de versafdeling van supermarkten. Hoe evolueert het verschil tussen verse en diepvriespizza’s? Loopt hun ontwikkeling parallel of staan ze met elkaar in concurrentie? En wat zijn de nieuwste innovaties in de categorie? We legden ons oor te luisteren bij de spelers op de markt.
Als we kijken naar de evoluties van het voorbije jaar, lijken er verschillende trends te bestaan op de Belgische pizzamarkt, afhankelijk van het type product. Volgens de NielsenIQ-cijfers (MAT P13 2024) groeiden verse pizza’s met 8,9% in volume, ondanks een aanzienlijke prijsstijging van 8,8%. Dat vertaalde zich in een stevige waardegroei van 18,4%. Bij de diepvriespizza’s zien we een lichte volumedaling van 0,4%, hoewel de prijs ook met 1% is gezakt. Als logisch gevolg daarvan kende de categorie van de diepvriespizza’s een waardedaling van 1,4%.
De minder goede prestatie van diepvriespizza’s betekent niet noodzakelijk dat ze minder populair zijn. Alles is relatief. Deze markt is wel veel groter in volume, want voor elke verse pizza worden er drie diepvriespizza’s verkocht. In waarde is het verschil wat kleiner: de omzet van verse pizza’s is goed voor ongeveer 40% van die van diepvriespizza’s, omdat de eenheidsprijs nu eenmaal hoger ligt. “Diepvriespizza’s zijn nog altijd heel populair en de consumenten blijven ernaar vragen”, bevestigt Johan De Blieck, key account manager Belux bij Wagner. “De Belgische pizzamarkt kent een gestage groei en is tussen 2023 en 2024 met naar schatting 4% vergroot.” Matthias Claessens, senior trade & category manager bij Dr. Oetker, vult aan: “Over het hele jaar 2024 merken wij een groei in aantal diepvriespizza’s met 1,4%, een daling van de waarde met 0,7% en ook een daling van de prijzen met 2,1%. Met een marktaandeel van 70% is Dr. Oetker de belangrijkste aanjager van de volumegroei, goed voor 90% van die toename.”
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag. Dit is om onze inhoud beter af te stemmen op onze lezers. Ontdek hier de voordelen:
Retailallianties: Slimme strategie of machtsmisbruik
Interview met Veerle De Witte (CEO van Standaard Boekhandel Group): “Een omnichannel klant geeft drie keer zoveel uit als een 100% online klant”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?