Op 13 maart vindt de nieuwste editie van de Personality of the Year-awards plaats. Maar voor het zover is, blikken we terug op de winnaars van vorige editie en kijken we welke impact de prijzen gehad op hun privé- en werkleven. Afsluiten doen we met An Vermeulen (Coca-Cola Europacific Partners).

2024 was een succesvol jaar voor An Vermeulen. Niet alleen sleepte ze de Personality of the Year-award in de categorie ‘Suppliers’ in de wacht, maar ze is sinds 1 september ook chief public affairs, communications and sustainability officer binnen Coca-Cola Europacific Partners. “De Personality of the Year-award heeft me meer zelfvertrouwen gegeven.” 

In 2024 is er voor u persoonlijk heel wat veranderd: een nieuwe job, een Personality of the Year-award … Hoe kijkt u hierop terug? 

Met een heel fijn gevoel. Ik ben iemand die er sterk van overtuigd is dat we ons steentje moeten bijdragen aan de Belgische maatschappij en de bredere wereld. Ik denk ook niet graag in hokjes en ben iemand die graag bruggen maakt: tussen mensen, tussen organisaties, tussen verschillende entiteiten, binnen Coca-Cola. Daarnaast zoek ik continu naar groei en welvaart, op de korte en lange termijn. Ik zoek heel graag de balans tussen die twee. Ik heb al voor heel wat landen en departementen gewerkt bij Coca-Cola, maar het leuke is dat ik dankzij mijn nieuwe job weer op een ander niveau impact kan hebben en weer bruggen kan bouwen om die korte en lange termijn te combineren en bij te dragen aan de maatschappij. Dat vind ik heel fijn en het linkt ook een beetje naar mijn Personality of the Year-award die ik gewonnen heb. Voor mij is dat geen erkenning van wat je gedaan hebt, maar een uitnodiging voor wat je gaat doen. 

Dus u ziet het als een extra kans om nog meer impact te hebben in de sector? 

Ja. Net zoals bij andere verkiezingen word je niet verkozen om wat je gedaan hebt, maar is het om vertrouwen te geven voor wat je de komende jaren nog gaat doen. Dus ik zie dat wel als een soort verantwoordelijkheid en als een oproep van de personen die op mijn gestemd hebben om mijn inspanningen verder te zetten. Het is een uitnodiging om meer impact te hebben op de Belgische retailindustrie, maar ook op de leveranciers of de foodservice, en mee aan die kar te gaan trekken. Dat vind ik wel heel leuk. Mensen geloven in mij dat ik het verschil kan maken en stimuleren me om verder te doen. 

Heeft de Personality of the Year-award u nog meer gemotiveerd? 

Zeker. Mensen die mij niet kennen, weten dat misschien niet, maar ik ben eigenlijk heel introvert en af en toe heel onzeker. Soms twijfel ik of sommige mensen wel tegen mij willen praten en of ze het wel interessant vinden wat ik zeg. Maar zo’n award bevestigt dat je niet aan jezelf mag twijfelen en het gewoon moet doen. Als je een idee hebt in je hoofd moet je het gewoon durven op tafel smijten. Het hoeft niet perfect te zijn, zolang het maar een dialoog brengt of een discussie bevordert en het bruggen bouwt. Op dat vlak heeft die award mij echt wel een duwtje gegeven in mijn zelfvertrouwen. 

Wat heeft de award voor u persoonlijk veranderd?

Ik ben veel benaderd en geïnspireerd geweest door belangrijke figuren uit de industrie. En die award heeft me doen inzien dat we ook maar allemaal mensen zijn, met allemaal onze angsten. Iedereen wil een betere toekomst. Je hoeft geen man met de das te zijn om iets te kunnen veranderen. Je kan gewoon jezelf zijn. Er is plaats voor verschillende persoonlijkheden aan tafel, met uiteenlopende visies. Dat zie je bijvoorbeeld ook bij de winnaars en de genomineerden van de Personality of the Year-awards. Wij zijn allemaal uiteenlopende persoonlijkheden maar streven wel één gezamenlijk doel na: we willen samenwerken aan een gezond en welvarend België, waar de industrie een rol moet spelen. De Personality of the Year-award demystificeert voor een deel en laat toe dat je jezelf bent, het bewijst dat verschil een meerwaarde is en creëert een connectie tussen mensen in plaats van tussen titels en bedrijven.