Het succes van verse producten in deze coronacrisis was al bekend. Dat was vooral te danken aan het feit dat consumenten vaker thuis zijn en meer tijd doorbrengen in de keuken. Maar naast verse producten, hebben ook diepgevroren artikelen de wind in de zeilen. Een blik op de sector.

“Diepvriesproducten maken een ongekende groei door. De hele categorie is in opmars, al zien we een sterkere groei bij gezouten diepvriesproducten, vooral bij groenten, maar ook bij vis en aardappelen”, bevestigt Marco Demerling, woordvoerder bij Carrefour, aan Gondola. Hetzelfde geldt bij andere retailers. Zo steeg de verkoop van diepgevroren fruit en groenten bij Lidl in maart met 57% in vergelijking met de afgelopen 5 maanden. Bij Cora bedroeg die groei 51% (waarvan 85% bij de groenten) tijdens de laatste drie weken van maart.

Ook Delhaize ziet een explosie bij de verkoop van diepvriesproducten. Terwijl de gehele diepvriescategorie stijgt met 35%, stelde de retailer een stijging van maar liefst 60% vast bij groenten en soepen. Deze producten worden op de voet gevolgd door frieten en aardappelproducten (+50%), snacks, pizza’s en bereide gerechten (+25%) en tot slot ijs en desserts (+10%). “Diepvriesproducten zijn erg populair omdat ze langer bewaard kunnen worden, ze een breed gamma aanbieden, gemakkelijk te gebruiken zijn en een goede prijs-kwaliteitverhouding hebben”, legt Roel Dekelver, woordvoerder bij Delhaize uit. Waarom diepvriesproducten momenteel enorm succesvol zijn, weet hij echter niet. Dat geldt ook voor Carrefour: “We denken niet dat de prijs de belangrijkste factor is om het succes van diepvriesgroenten uit te leggen, want verse groenten kennen ook een aanzienlijke groei”, merkt Marco Demerling op.

Succes van diepvries houdt aan

We hadden kunnen denken dat die boost in de verkoop van diepvriesproducten vooral te maken had met het massale hamstergedrag bij de aankondiging van de verscherpte maatregelen. Toch blijft deze categorie het tot op de dag van vandaag enorm goed doen. Zo stelde Delhaize een stijging van 70% vast bij de verkoop van diepvriesproducten bij het begin van de lockdown, maar ligt die groei nu nog steeds 30% hoger dan normaal.

Wat Carrefour betreft zegt Marco Demerling het volgende: “Onze leveranciers van diepvriesproducten hebben ook last van de crisis, maar op dit moment hebben we nog geen tekorten in deze categorie. Het is eerder het aanbod dat een bron van moeilijkheden zou kunnen vormen. De vraag is zo hoog waardoor niet iedereen kan volgen (van de productie en het inpakken tot het transport…)."