De verkoop van diepvriesproducten loopt terug. Zozeer zelfs dat de categorie als geheel met 5,24% in omzet is gedaald, en met 6,07% in volume. Dit wordt bevestigd door de laatste cijfers van NielsenIQ, die begin augustus werden gepubliceerd.

Uit de onlangs door het onderzoeksbureau NielsenIQ gepubliceerde cijfers, blijkt dat het momenteel niet goed gaat met de categorie diepvriesproducten. Het is een vaststelling die door alle spelers in de sector wordt gedeeld. Een van de belangrijkste redenen voor de daling zijn de goede resultaten die de categorie tijdens de gezondheidscrisis heeft geboekt. “Na twee sterke jaren dankzij COVID-19, en sinds het virus de verkoop van diepvriesproducten letterlijk een boost gaf, zien we nu een terugkeer naar het niveau van voor de crisis. De oude gewoonten zijn teruggekeerd en er is geen behoefte meer om voorraden aan te leggen”, zegt Nathalie Roisin, woordvoerster van Colruyt. “Sinds medio 2021 zien we een vertraging van de verkoop als gevolg van het slechte zomerweer en de heropening van de horeca. De categorie diepvriesproducten keert terug naar de situatie van voor de crisis en kent dus een iets steilere daling dan de totale FMCG”, bevestigt ook Karima Ghozzi, woordvoerster van Delhaize. Jan Pelgroms, category manager bij Van Geloven, legt uit dat dit ook geldt voor de merken: “Het afgelopen jaar hebben we een daling gezien van het totale aantal diepvriesproducten (-6% in volume over de afgelopen 12 maanden). We zien deze daling in bijna alle (sub)-categorieën.” Het is een situatie die ook wordt bevestigd door Nomad Foods (Iglo), dat verklaart dat “hoewel er tekenen van herstel zijn, het onmiskenbaar is dat de categorie diepvriesproducten het dit jaar niet erg goed doet. Verzwakt door de oorlog in Oekraïne en andere externe factoren zoals de impact van corona en het weer in mei, moet de categorie zich herdefiniëren en aanpassen om haar dynamiek terug te vinden.”