Slecht nieuws voor de modewinkels: de wintersolden van dit jaar leverden minder op dan verwacht. De verkoop daalde met 5% ten opzichte van vorig jaar, wat onder meer te wijten was aan een overaanbod online en offline, en het veranderende consumentengedrag. Dat blijkt uit een bevraging van Mode Unie en Unizo.

Op vrijdag 31 januari eindigen de wintersolden officieel. Naar aanleiding daarvan peilden Mode Unie, de federatie voor de zelfstandige modedetailhandel, en Unizo, naar de verkoopresultaten van de afgelopen wintersolden. Uit die enquête, uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksbureau Marketing Development, bleek dat de zelfstandige winkeliers de afgelopen weken 5% minder verkochten dan in dezelfde periode vorig jaar. 8% van de winkeliers verkochten minder dan de wintersolden vorig jaar, 15% verkocht beter en de overige 37% zagen hun verkoop ongewijzigd. De solden kwamen nochtans vlot op gang. 

"De mindere verkoop heeft verschillende redenen. Er is enerzijds een overaanbod in de mode retail, zowel online als offline. Anderzijds zien we dat het aankoopgedrag van de consument de laatste jaren veranderde, waardoor er procentueel gezien minder budget wordt gespendeerd aan kleding”, verklaart Isolde Delanghe, directeur bij Mode Unie. “Na de vlotte start werd het weer ook warmer, waardoor grotere en duurdere winterstuks zoals jassen en dikke truien minder gekocht werden.”

De tegenvallende verkoop komt echter niet helemaal onverwacht. Zo hadden winkeliers minder verwachtingen van de solden, iets wat ook al het afgelopen winterseizoen het geval was. De verkoop voor heel 2019 viel trouwens ook lager uit: die bedroeg maar liefst 2,8% minder dan in heel 2018.

Mode Unie en Unizo benadrukken wel dat het belangrijk blijft om lokaal te kopen. “De lokale maatschappij valt en staat met lokale economie. Lokale tewerkstelling, het tegengaan van leegstand in dorpskernen, activiteiten organiseren, steunen van lokale sport-, cultuur of vrijetijdsorganisaties, een lagere ecologische voetafdruk,… de lijst van redenen zijn eindeloos om besturen én de consument aan te zetten om lokaal kopen te stimuleren", stelt Isolde Delanghe. “Het lokale bestedingspatroon van de consument keert terug naar de lokale steden en gemeenten. Aan dát besef werken we volop." Ter herinnering, Mode Unie en Unizo zetten zich sterk in voor het lokale met projecten als de Week van de Belgische mode in oktober en de Winkelhier campagne.