Tegen 2023 wil 78% van de professionals uit de logistieke sector bestellingen de dag zelf nog aan huis leveren. Binnen 10 jaar zou volgens 40% van de ondervraagden een levering binnen de 2 uur mogelijk zijn. Het beheer van de retourservice vormt dan weer een struikelpunt. Dat zijn slechts enkele conclusies uit een studie van Zebra Technologies.

Voor zijn studie, Future of Fulfillment Vision, ondervroeg Zebra Technologies 2.700 logistieke professionals, winkeliers en producenten om hun mening te vragen over de omnichannel logistiek. De enquête werd uitgevoerd in 16 Europese landen, Noord- en Zuid-Amerika, en Azië.

Op dit moment werkt slechts 39% van de logistieke professionals op omnichannel niveau. 76% van de winkeliers gebruikt de stock in hun winkels om tegemoet te komen aan de online bestellingen. Daarom zien ze zich genoodzaakt om te investeren in de transformatie van hun winkels om die vervolgens als verwerking- en retourscentra voor bestellingen in te kunnen zetten. Bovendien duikt steeds meer de trend op waarbij winkels hun verkoopruimte inperken in het voordeel van collect & go-afdeling en de retours van goederen die online besteld werden.

Retours: een uitdaging

Voor de grote meerderheid van de ondervraagden (87%) vormt de ontvangst en het beheer van de retourproducten de grootste uitdaging. Snelle leveringen die bovendien gratis zijn, winnen steeds meer aan populariteit, al zorgt dat er natuurlijk  voor dat ook de retours sterk toenemen. Toch baren kosten die ermee gepaard gaan en het efficiënte beheer van de retours dat niet zo gemakkelijk is, de logistiekers en winkeliers zorgen. 70% van de ondervraagden geeft aan dat ze hun winkels willen ombouwen naar fulfillmentcentra, zodat ze zelf in staat zijn om de retours op zich te nemen. 44% van hen geeft dan weer aan dat ze het beheer van de retours naar derden zullen outsourcen.

Meer dan 60% van de winkeliers die voorlopig nog geen gratis bezorgdienst, gratis retourservice of levering op de dag zelf aanbiedt, geeft aan dat zeker nog van plan te zijn in de toekomst.

Geconnecteerde en geautomatiseerde oplossingen

De deelnemers aan het onderzoek geloven dat de toekomst van de logistiek in de e-commerce en de omnichannel vooral uit geconnecteerde, slimme en geautomatiseerde oplossingen zal bestaan. Al gelooft slechts een minderheid dat disruptive technologies als drones (39%), zelfrijdende auto’s (38%) en robots (37%) hun intrede zullen doen.

Regionale tendensen

De studie brengt ook enkele regionale tendensen aan het licht. Zo reageren de Europese winkeliers meer op directe online bestellingen vanuit hun fysieke magazijn. Zij vinden dat een netwerk aan fysieke winkels de online bestellingen sneller en efficiënter kan behandelen dan verschillende gecentraliseerde distributiecentra. Meer dan 80% van de omnichannel winkeliers gebruikt nu al zijn stock in de winkel om tegemoet te komen aan online bestellingen, al geeft 29% aan dat dat percentage de komende 5 jaar nog met 10% zal toenemen.

Verder toont de studie ook aan dat de vraag naar snelle thuislevering het grootst is in Azië: 95% van de ondervraagden gelooft dat er echt behoefte aan is. Het is dan ook in deze regio dat ze ervan overtuigd zijn dat het leveren van bestellingen op de dag en dat binnen een erg korte tijd, mogelijk is. 42% geeft bovendien aan dat drones de belangrijkste disruptive technology van de toekomst zullen worden.

Toch schuift de studie ook een vreemde tendens naar voren: In Latijns-Amerika wil 40% van de ondervraagden de thuislevering afschaffen en wil 55% een einde maken aan de gratis retourservice. Tot slot denkt 61% dat aparte retourcentra, die door derden beheerd worden, zullen worden afgeschaft.