Bij de eerste sneeuwval staat het land altijd even in rep en roer, en dat was vandaag niet anders. De supermarktketens verwachten echter niet dat het winterweer een grote impact zal hebben op de verkoop.

“Op dit moment zien we geen effect op de winkelbezoeken. We zullen nu moeten afwachten wat het weer de komende dagen zal zijn. Mensen moeten zich uiteraard goed kunnen verplaatsen, maar wij doen alvast veel inspanningen om onze winkels goed bereikbaar te houden,” zegt Delhaize-woordvoerder Roel Dekelver.

Ook Carrefour denkt niet dat de sneeuw van vandaag veel invloed zal hebben op de prestaties van zijn supermarkten. “Als er langdurige sneeuwval is, kan dat zeker een rol spelen, maar op dit moment is die vrij beperkt. Sneeuw kan natuurlijk een impact hebben op de mobiliteit, in die mate dat klanten minder grote afstanden afleggen. Dat zie je dan wel in hogere bezoekersaantallen bij onze Market- en Express-winkels. Sowieso zorgen wij ervoor dat al onze winkels begaanbaar zijn,” aldus woordvoerder Baptiste van Outryve.

 

Seizoensproducten

Sommige artikels zijn wel iets meer in trek bij koud weer, zeggen de retailers. “We zien uiteraard dat producten zoals antivries ruitensproeiervloeistof en strooizout meer gekocht worden als het sneeuwt. Verder is het typisch dat er bij dit soort weer meer vraag is naar typische winterproducten zoals soep, worst, spek en kolen,” zegt Roel Dekelver (Delhaize). “Zowel in food als non-food gaan we meer seizoensgericht producten naar voren schuiven zoals soep, strooizout en brandhout,” klinkt het ook bij Carrefour.