Belgen zijn avontuurlijk als ze in de keuken staan. Italiaanse, Aziatische en Mexicaanse gerechten zijn in trek én winnen ook nog altijd aan populariteit.

Het is dikke liefde tussen Belgen en buitenlandse gerechten. De Italiaanse keuken is met voorsprong het populairst, met klassiekers als pizza, pasta en lasagne, maar ook Aziatische en Mexicaanse gerechten doen het goed. Tex-mex laat in België sterke double-digit groei zien, met +21,7% op categorieomzet (Nielsen, MAT P11 2020). Daarbij is er een versnelling in de groei door corona: het eerste halfjaar stond de categorieomzet op +12,8% tegenover een jaar eerder (Nielsen, MAT P5 2020). Geen toeval, zegt Monique Lozeman, category manager Benelux van Paulig, dat merken als Santa Maria en Poco Loco onder zijn vleugels heeft: “De tex-mexkeuken past perfect in de huidige trends van meer groente op tafel, variatie, gemak en flexitarisme door het gebruik van peulvruchten en vleesvervangers. En afgelopen jaar met de verschillende lockdowns is de tex-mexkeuken relevanter dan ooit gebleken. Mensen willen graag het sociale aspect in hun leven behouden, maar de mogelijkheden om gezellig op pad te gaan zijn minder geworden. In plaats daarvan zoeken ze thuis de gezelligheid op.”

De coronapandemie drukt zijn stempel op de markt, klinkt het ook bij het Belgische verkoop- en marketingbedrijf Pietercil, bekend van merken als Suzi Wan, Old El Paso en So Thai. Gezondheid speelt daarbij een rol, maar ook de drang om eens iets anders te eten dan de traditionele keuken, nu restaurants en horeca dicht blijven, zegt principal & category manager Gregory Cauwe. “Veel mensen hebben de categorie echt ontdekt. Ze zijn thuis beginnen koken en willen soms iets anders dan de traditionele keuken. Ze zoeken andere smaken, willen een beetje vakantiegevoel in huis. We zien dat er veel nieuwe consumenten zijn die de wereldkeuken ontdekken. Eens de pandemie achter de rug is, zal er een terugval zijn, maar toch blijft het feit dat veel mensen de wereldkeuken ontdekt hebben en hem blijven smaken.”