Tijdens de gezondheidscrisis zijn we met z’n allen weer gaan ontbijten en dat heeft de omzet van de spreads flink de hoogte in gejaagd. Maar welke segmenten wisten stand te houden en wat zijn de nieuwe trends? 

Smeerpasta’s, je hebt ze in allerlei vormen en smaken: van chocopasta en confituur tot siroop, honing en speculoospasta. Mensen kunnen er maar niet genoeg van krijgen, zeker niet tijdens de afgelopen coronaperiode. “Tijdens de pandemie, meer bepaald de eerste fase van 2020, boekte de categorie een sterkere groei dan normaal. Dat is te danken aan het feit dat we meer thuis zaten, mensen meer thuis ontbeten, bakten om de tijd te doden en op zoek gingen naar een vorm van troost”, verklaart Benoit Janssen, sales director Benelux bij Rigoni di Asiago. “Deze trend zette zich door in 2021, hetzij in mindere mate.” Na deze recordcijfers is het logisch dat de sterke groei niet eeuwig kan blijven aanhouden. Zo tonen jaarcijfers van NielsenIQ die liepen tot begin augustus, dat de categorie daalde met 1,77% in waarde en 2,78% in volume, ondanks een prijsstijging van 1,04%. Bij alle segmenten vielen de volumes terug, enkel in waarde konden de categorieën confituur (+1,15%) en honing (+3,06%) een stijging in de wacht slepen dankzij een prijsstijging van respectievelijk 4,38% en 7,57%. Tegenover 2019 is de algemene trend wel nog steeds positief. Opvallend: speculoospasta’s zijn de grootste verliezers van het afgelopen jaar. Volgens NielsenIQ daalde het segment met 8,84% in waarde en 6,40% in volume tegenover dezelfde periode een jaar eerder. Daarmee eindigt de verkoop ook lager dan in 2019. Die slechte resultaten zijn volgens Delhaize te wijten aan een gebrek aan innovatie.