De consument van vandaag kiest niet alleen voor gemak en smaak, maar hecht steeds meer belang aan duurzaamheid en ethiek. Mondelēz International – met merken als Côte d’Or, Milka, LU en Philadelphia – speelt hierop in met de visie Snacking Made Right: genieten en bewust consumeren gaan samen. “We willen marktleider blijven door duurzame groei en sterke retailpartnerschappen”, zegt Marcin Dobrock, VP en managing director Mondelēz Benelux. Het doel? In 2030 een omzet van meer dan 1 miljard euro realiseren, met producten die aansluiten bij de moderne consument. De juiste snack, op het juiste moment, op de juiste manier gemaakt. Mondelēz houdt hierbij ook rekening met de effecten van haar producten op mens en planeet. 

Cocoa Life

Mondelēz
©

Mondelēz

Geraldine Cols, sales director België, onderstreept de verantwoordelijkheid van Mondelēz als wereldwijde chocoladeproducent: “Als een van de grootste spelers voelen we ons verplicht om de sector te verduurzamen. We focussen op de belangrijkste hefbomen: duurzame ingrediënten en verpakkingen.” Met Cocoa Life  – wereldwijd programma van Mondelēz International voor duurzamere cacao-inkoop – investeert het bedrijf 1 miljard dollar in de toekomst van de cacaosector, door boeren meer perspectief te bieden, ecosystemen te herstellen, ontbossing tegen te gaan en moderne, meer duurzame landbouwtechnieken te introduceren. Al meer dan 200.000 boeren in 3.200 gemeenschappen maken deel uit  van het programma. Medewerkers van Cocoa Life werken samen met partners zoals NGO’s en cacaoleveranciers in cacaoproducerende landen. Ze trainen boeren in betere landbouwtechnieken, bieden inkomensondersteuning aan 379.000 gemeenschapsleden en zetten zich in op kinderbescherming en toegang tot onderwijs.

Een sleutelrol is weggelegd voor vrouwen, die vaak de onzichtbare drijfveer achter de cacaoproductie vormen, maar traditioneel minder toegang hebben tot land, kennis en financiële middelen. Cocoa Life doorbreekt die ongelijkheid met gendersensibilisatietrainingen, leiderschapsprogramma’s en spaargroepen – de ‘Village Savings and Loans Associations’ – waarmee vrouwen zelf kapitaal opbouwen. Zo kunnen ze investeren in hun boerderij, gezin of lokale ondernemingen. Cols benadrukt dat dit geen bijzaak is: “Het versterken van vrouwen is de kern van een bloeiende cacaosector. Als zij meer kansen krijgen, vaart de hele gemeenschap daar wel bij.”

Harmony

Mondelēz
©

Mondelēz

Mondelēz breidt haar duurzame visie uit naar andere grondstoffen, zoals tarwe – een essentiële bouwsteen voor koekjesproductie. Via het Harmony-programma stimuleert het bedrijf regeneratieve landbouw: praktijken die de bodem verrijken, water efficiënter gebruiken en biodiversiteit versterken. Zo draagt het programma bij aan zowel klimaatbestrijding als een weerbaardere landbouwsector.

In België werkt Mondelēz samen met partners zoals Arvesta/Walagri en zo’n 140 lokale boeren. Zij krijgen ondersteuning bij de overstap naar duurzamere methodes, zoals het aanleggen van bloemenstroken voor bestuivers, wat bijdraagt tot een verhoogde biodiversiteit en het verminderen van kunstmest en pesticiden. De koekjesfabriek in Herentals toont hoe dit lokaal impact heeft: hier worden iconische merken als Prince, Pim’s en Bastogne gebakken met Belgische Harmony-tarwe. Zo belandt duurzaamheid niet alleen op het veld, maar ook in de producten die elke dag in de schappen liggen.

“Als een van de grootste spelers voelen we ons verplicht om de sector te verduurzamen.  We focussen op de belangrijkste hefbomen: duurzame ingrediënten en verpakkingen.”

De consument

Duurzaamheid stopt niet bij ingrediënten – het gaat ook over hoe consumenten snacken. Mondelēz moedigt bewust consumeren aan, met portiecontrole en transparante communicatie als sleutels. “Al onze producten hebben porties onder de 200 kcal of een duidelijke etikettering,” legt Geraldine Cols uit. “Met verantwoorde marketing en heldere voedingsinformatie maken we betere keuzes eenvoudiger.”

Door productinnovaties toont Mondelēz dat genieten en gezondheid hand in hand gaan. Van suikerreductie tot vetvermindering: stap voor stap bewijst het bedrijf dat verantwoord snacken niet ten koste hoeft te gaan van smaak. 

Ook wat verpakkingen betreft, wil het bedrijf verder gaan: 25% minder nieuw plastic in harde verpak- kingen en 5% minder in alle plastic verpakkingen, plus minstens 5% gerecycled materiaal toevoegen. De TUC-verpakking, nu gemaakt uit één materiaal, is een mooi voorbeeld. Daardoor is ze makkelijker recyclebaar en bespaart ze jaarlijks 200 ton kunststof in Europa. 

Dobrock: “Circulariteit in verpakkingen blijft een uitdaging, maar we maken stap voor stap vooruitgang. Een recyclebare verpakking is pas waardevol als deze door de consument daadwerkelijk gerecycled wordt in de juiste vuilniszak. En als we kijken naar displays in de supermarkten, testen we herbruikbare displays als een alternatief voor kartonnen displays. Herbruikbare displays kunnen een duurzamere optie zijn.”

Samenwerking blijkt de sleutel. Dobrock: “Alleen met onze retailpartners kunnen we de sector veranderen. Samen bouwen we aan een toekomst waarin genieten en verantwoordelijkheid samengaan. Zo bieden we consumenten snacks die niet alleen lekker zijn, maar ook goed voor mens en planeet.”

Mondelēz laat op al deze manieren zien dat groei en duurzaamheid wel degelijk hand in hand gaan. Door te investeren in verantwoorde ingrediënten, slimme verpakkingen en heldere communicatie, maakt het bedrijf snacken niet alleen lekker, maar ook goed. Voor retailers ligt hier de kans om zich te onderscheiden en mee te bouwen aan een duurzamere samenleving.