Smurfit Kappa en Kasteel Brouwerij Vanhonsebrouck schrijven samen een innovatief duurzaamheidsverhaal met een volledig ecologisch jasje voor speciaalbieren. Concreet: van fles naar blik, plastic naar karton en wegwerpfolie naar 100 procent recycleerbare sleeves.

Verpakkingen met een hart voor de planeet

Bij Smurfit Kappa, wereldleider in papieren verpakkingsoplossingen, zit duurzaamheid verankerd in het bedrijfsmodel. Van een circulaire aanpak bij de productie en duurzame grondstoffen, tot initiatieven om verpakkingsafval terug te brengen en minder duurzame materialen te vervangen. Maarten Vercaempst, Key Account & Marketing Manager: “Het bedrijf stelt ambitieuze doelstellingen om het milieu te sparen en de klimaatverandering tegen te gaan. En daar komt geen greenwashing aan te pas: Smurfit Kappa hanteert strikte en heldere procedures, en legt meetbare resultaten voor.” 

Vakmanschap: voer voor innovatie

Kasteel Brouwerij Vanhonsebrouck mag dan een rijke geschiedenis hebben, de bedrijfsvoering is op-en-top actueel. De firma realiseert een flinke groei (liefst 45 procent in drie jaar tijd) en stijgende exportcijfers, mede dankzij de kwaliteit van de wereldwijd gesmaakte speciaalbieren.

Kasteel Rouge

“De brouwerij is van geen kleintje vervaard”, vertelt Michiel Clyncke, verantwoordelijke dagelijks beheer. “We hebben al flink wat successen op ons palmares. Denk aan de volledig nieuwe bierstijl Kasteel Rouge. Vandaag gaan we onze strafste uitdaging ooit aan, en trekken we resoluut de duurzaamheidskaart.”

Soepele samenwerking

Smurfit Kappa en Kasteel Brouwerij Vanhonsebrouck werkten eerder al samen, bijvoorbeeld voor flessen- en geschenkverpakkingen. Toch is deze nieuwste coöperatie intensiever en toekomstgerichter. “We vonden elkaar in ons streven naar maximale duurzaamheid. En ondanks schaalverschillen – kmo versus internationale reus – zaten we meteen op dezelfde golflengte”, vertelt Maarten Vercaempst. “Het project liep snel en feilloos dankzij Smurfit Kappa’s agile manier van werken”, voegt Michiel Clyncke daaraan toe. 

Partners en pioniers

Waarom wachten op klimaatwetten en -maatregelen als je zelf het heft in handen kan nemen? Kasteel Brouwerij Vanhonsebrouck nam in het verleden het voortouw om met zijn bieren bij te dragen tot de circulaire verpakkingseconomie, waarbij alles van a tot z volledig recycleerbaar is. ‘Partners in crime’: Krones voor de opbouw van de blikkenlijn, Smurfit Kappa voor de omdozen, en Ball voor de aanlevering van voorgedrukte blikken. Met de blikkenlijn ging een investering van liefst 4 miljoen euro gepaard – geen klein bier.

Kasteel Brouwerij Vanhonsebrouck

Blik: verrassend veel voordelen

Een blik weegt 42% minder dan een fles met dezelfde inhoud; een verpakking van 24 blikjes zelfs tot 45% minder dan een bak met evenveel flesjes. Dat gewicht beïnvloedt in grote mate het transport. Zo kan de brouwerij 48% méér volume in blikken leveren in vergelijking met flessenbier. Bovendien vermijd je retourvrachten, want de blikken gaan in de pmd-zak. Minder vrachtwagens betekent minder CO2-uitstoot – een verademing voor mens en planeet. En er is meer: aluminium recycleren kost 95% minder energie dan het produceren. Die energiebesparing verlaagt op zijn beurt de CO2-uitstoot. Daar komt nog bij dat 75% van al het ooit geproduceerde aluminium nog altijd in gebruik is. Ongelooflijk maar waar: een leeg blikje staat gemiddeld 60 dagen later weer volledig gerecycled en gevuld in de winkelrekken.

Weg met wegwerpplastic

Om een einde te stellen aan plastic krimpfolie voor de verpakking van de blikken, klopte Kasteel Brouwerij Vanhonsebrouck aan bij Smurfit Kappa. Maarten Vercaempst: “De brouwerij koos voor een verpakking in FSC-papier, afkomstig uit duurzaam beheerde bossen. De shelf-ready packaging (SRP) is sterk, aantrekkelijk en gebruiksvriendelijk dankzij een handvat en rits. En het allerbelangrijkste: deels gerecycleerd én na gebruik volledig recyclebaar. We zijn verheugd dat Kasteel Brouwerij Vanhonsebrouck ons zo vroeg in het proces bij de plannen betrok. Een samenwerking in de keten heeft namelijk de grootste impact. Dit verhaal past ook naadloos in ons Better Planet Packaging-initiatief: samen met klanten en andere stakeholders verpakkingsafval terugdringen en niet-duurzame materialen vervangen.”

Smaak en gebruiksgemak

De tandem Smurfit Kappa- Kasteel Brouwerij Vanhonsebrouck is een win-win voor beide bedrijven, waar ook het milieu en het klimaat wel bij varen. En de consument? Ook die profiteert van de innovatie. Enerzijds qua gebruiksgemak: blik kan na consumptie meteen in de blauwe zak. Ook de smaak is gegarandeerd, want die wordt niet aangetast door licht en zuurstof. Kers op de taart: blik koelt sneller af dan glas, wat de smaakbeleving extra ten goede komt.

Dappere zet naar duurzaamheid

“De blikkenlijn biedt gigantische voordelen”, vertelt Maarten Vercaempst. "We zijn blij en trots om daar ons steentje aan bij te dragen. En zo samen met de andere betrokken partners de circulaire economie aan te zwengelen.” 

“Ons uitgangspunt is nog altijd hetzelfde: de wereld veroveren met speciaalbieren”, aldus Michiel Clyncke. “Dat we tegelijk onze ecologische afdruk fors verkleinen en de wereld een beetje leefbaarder maken, is ongetwijfeld onze beste zet ooit”, besluit Michiel.

Meer info op: www.smurfitkappa.be