Match en Smatch zullen binnenkort hun naam en concept veranderen in België. De teams van Jean-Marc van Cutsem, hoofd van Delfood, Match en Smatch, zijn bezig met een groot transformatieproject. Het uitgebreide artikel kunt u lezen in onze februari-editie van Gondola Magazine, die onze abonnees deze week in de bus krijgen. 

Jean-Marc van Cutsem prijkt op de cover van het nieuwe Gondola magazine #266, dat zojuist verschenen is. En dat heeft hij verdiend, want hij is actief bezig met de voorbereiding van wat nu al een van de grote evenementen van het jaar zal worden. De baas van Delfood en het netwerk van louis delhaize-buurtwinkels heeft ook het lot van Match en Smatch in handen genomen. Hij ontwikkelde al snel zijn plan voor de herlancering van deze twee merken, gebaseerd op geherdefinieerde strategische assen en een nieuwe gecentraliseerde organisatie. Al deze elementen worden nader toegelicht in het coververhaal van ons nieuwe magazine. Wat moet u onthouden? Hier zijn een paar belangrijke punten.

Smatch: een transformatie die al aan de gang is

Het is algemeen bekend dat het Smatch-netwerk verouderd was. Dit leidde tot de sluiting van negen verlieslatende Smatch-winkels twee jaar geleden. In december 2020 wijdde Gondola een fotoreportage aan de winkel die louis delhaize net had geopend in Ertvelde. Voor het bedrijf was dit zowel een nieuw commercieel concept als een nieuw formaat (520 m2), groter dan de gemiddelde kleine buurtwinkel in zijn netwerk. Deze winkel was ook de opvolger van een Smatch, die voordien op dezelfde plaats gesitueerd was. Een heleboel toevalligheden... die geen toevalligheden waren! Vandaag bevestigt Jean-Marc van Cutsem dat het concept, dat met succes werd getest in Ertvelde en vervolgens in Lendelede, geleidelijk zal worden toegepast in alle Belgische Smatch-winkels, in een tempo van 10 winkels per jaar, te beginnen met Thulin en Vaux-sous-Chèvremont.