Het is een verrassing, een mooie en interessante verrassing: in Ertvelde, een deelgemeente van Evergem, heeft louis delhaize de plaats van een vroegere Smatch ingenomen om er een voor het enseigne ongeziene winkel in te richten. Het format is zowel qua concept als assortiment heel goed doordacht, laat een bezoek zien. Een reportage in beelden.

Ertvelde is een landelijke gemeente tussen Gent en Zelzate. Tot voor kort kon je er een winkel van Smatch vinden, maar dat was één van de 9 vestigingen waarvan de directie van Match een tijd geleden besloten heeft dat ze de deuren moeten sluiten wegens te weinig rendabel. Het bedrijf bood zijn neefjes van de groep louis delhaize de mogelijkheid om er een eigen winkel onder te brengen. De supermarktketen, onder leiding van Jean-Marc van Cutsem (Delfood), greep de kans met beide handen om er zijn eigen concept te ontwikkelen. Wij gingen er langs met als gids marketingdirecteur Stéphane Genicot.

Eerste verrassing: de winkel heeft een oppervlakte van 520 m2, meer dan het gemiddelde voor louis delhaize. De grootte heeft onvermijdelijk impact op de commerciële logica van de winkel en op het concept zoals louis delhaize dat doorgaans kent. Het gaat ook om een buurtwinkel in een landelijke context, die producten aanbiedt die tegemoetkomen aan alle behoeften, zoals dat ook het geval is bij een Proxy Delhaize of een OKay. Geen kleine gok, vooral omdat de concurrentie goed aanwezig is in Ertvelde, met een Carrefour Market, een OKay en een Aldi. Louis delhaize heeft daarom – maar niet alleen daarom – meer gedaan dan alleen de naam en het logo op het pand wijzigen. De winkel werd van kop tot teen veranderd. De voorgevel is open om licht binnen te laten. Het geeft een moderne uitstraling, met een combinatie van hout, beplante oppervlakten en blokken in helder grijs en zwart.