Croky
Marktonderzoek is vaak te duur, tijdrovend en arbeidsintensief. Tenzij je met BUFFL in zee gaat. Met hun community van 40.000 Belgen, hun software en methodologie, kun je de markt snel bevragen en inzichten distilleren. Simpel en doeltreffend om meteen de juiste beslissingen te nemen op basis van relevante data. Gedaan met gokken naar what’s next.
Hun recente onderzoek in samenwerking met Croky bevestigde dat de strategische keuze om smaak voorop te zetten loont. Het Belgische chipsmerk groeit fors en dat heeft veel te maken met focus op smaak. Zowel bij de klassiekers als de verrassende smaakinnovaties. Als het op chips aankomt, kiest de Belg resoluut voor smaak. Een boodschap die retailers best in het achterhoofd houden.
Twee vernieuwers vinden elkaar
Croky wilde weten wat consumenten beweegt bij hun keuzes in het schap. “We zijn het sterkst groeiende Belgische merk in de categorie”, vertelt Wim Gallet, Croky chief officer. “Maar als challenger brand moet je precies weten waar je kansen liggen. We waren benieuwd naar het belang van smaak, prijs, promoties ... Via Gondola kwamen we in contact met BUFFL. Door hun onderzoek werden onze strategische keuzes via betrouwbare data nogmaals bevestigd.”
Pieter Goossens
©Buffl
Er was direct een klik tussen beide partijen. Business director Pieter Goossens van BUFFL: “Croky brengt vernieuwende smaken, wij innovatief onderzoek. We geloven allebei in de kracht van ‘proeven’. BUFFL neemt letterlijk de proef op de som. We peilen naar wat de consument smaakt of niet. En helpen organisaties met actiegericht advies om de juiste beslissingen te nemen. Met efficiënt onderzoek ondersteunen we ze iteratief doorheen hun beslissingstraject: inzichten verzamelen, bijsturen, verder toetsen. Eens ze ‘geproefd’ hebben van onze werkwijze, komen ze meestal terug.”
Smaak primeert op alles
Voor het onderzoek werden 300 chipskopers tussen 18 en 65 jaar bevraagd, een representatieve steekproef van de actieve Belgische bevolking. “Een van de opvallendste bevindingen is dat smaak bovenaan prijkt als dé reden om voor een chipsmerk te kiezen, gevolgd door prijs op nummer twee”, aldus Pieter.
Voor Croky is dit waardevol nieuws. “Het bevestigt opnieuw dat onze strategie om in te zetten op intense smaken, de juiste is”, vult Wim aan. “Mensen houden van intense en atypische smaken, en daarin blinken wij uit. Een Thai Curry uit ons Explosions-gamma is dan ook veel minder inwisselbaar dan bijvoorbeeld zoute chips. Maar ook onze klassieke smaken zijn intenser. Vergelijk gerust onze Croky Paprika met die van een ander merk naar keuze.”
Minder belangrijk voor de consument als key drivers voor chipskeuze: gezondheidsaspecten zoals vet- en zoutgehalte. Dat staat haaks op beslissende factoren bij frisdranken, waar een verlaagd suikergehalte er veel meer toe doet. Chips blijft blijkbaar een pure genotscategorie.
Jongeren kopen anders
Voor het jongste publiek tussen 18 en 24 jaar zijn promoties veel minder significant. “Als je het over de hele doelgroep bekijkt, spelen promoties wel een rol. Maar van merktrouw is weinig sprake”, zegt Pieter. Als een promotie uitverkocht is, koopt het gros gewoon een alternatief.
Wim Gallet
©Croky
“Dat prijsbewuste consumenten nieuwe merken uitproberen als die in promotie zijn, is begrijpelijk”, stelt Wim. “Toch is het geruststellend om te weten dat je met bijzondere en intense smaken het verschil kan maken voor je merk. Daarmee onderscheiden wij ons van andere merken en kunnen we tegelijk toegevoegde waarde bieden voor de retailer. Een lekker, interessant product blijft het uitgangspunt .”
Penetratie en frequentie
Dat Croky top of mind is bij de Belgische consument, is het resultaat van jarenlange investeringen in marketing. 56 procent van de deelnemers vermeldt spontaan Croky op de vraag: ‘Welke chipsmerken ken je?’. Bijna de helft van de ondervraagden kocht de voorbije maand Croky-chips.
“Resultaten waar we trots op zijn als Belgische speler”, reageert Wim. “We blijven dan ook inzetten op penetratie als belangrijkste groeipijler, met grootschalige nationale samplingcampagnes.”
Pieter beaamt: “Chips is een categorie waar trial ontzettend belangrijk is. Eens je een voet tussen de deur hebt, kan je verder bouwen.”
De juiste koers volgen
Croky
Voor Croky bevestigt het onderzoek hun richting. Intense smaken blijven hun troef, ondanks andere ontwikkelingen in het segment. Met relevante innovaties wint het merk ook de jongere generatie voor zich.
“Smaak, en dan vooral intense en vernieuwende varianten, is onze USP”, concludeert Wim. “We blijven daarop focussen om als challenger brand het verschil te maken. De grote acceptatie van unieke, vernieuwende en tijdelijke smaken is positief nieuws. Het sluit ook perfect aan bij onze slogan ‘kraakzinnig intens’.”
Voor retailers is de boodschap duidelijk: goede waarde compenseert prijsverschillen. Dat opent kansen voor merken die durven te differentiëren.
Data als kompas
Voor BUFFL illustreert het project hun aanpak perfect. Door consumenten te begrijpen, kunnen organisaties betere beslissingen nemen. Sneller, gerichter, effectiever.
“We helpen merken om behoeften te identificeren, uitdagingen het hoofd te bieden en meer waarde te creëren”, legt Pieter uit. “Ons doel is minder verspilling bij het nemen van beslissingen door betere inzichten. We zien data dan ook als een kompas, niet als een eindpunt.”
Croky en BUFFL bewijzen dat karakter en eigenwijsheid lonen, als je maar weet waarom je kiest wat je kiest.
Buffl
Consument aan het stuur
Bedrijven moeten alsmaar sneller schakelen. Een datagedreven aanpak als die van BUFFL zorgt voor grotere beslissingszekerheid. De inzichten die BUFFL verzamelt zijn van goudwaarde voor merken. Zowel om nieuwigheden af te toetsen als om sneller te reageren op wat er leeft in de markt.
Buffl
Hoe groter de community van consumenten, hoe waardevoller de onderzoeksresultaten. Daarom bouwt BUFFL haar community verder uit en moedigt ze consumenten aan om deel te nemen aan toekomstig onderzoek via de gebruiksvriendelijke BUFFL-app. Wil je ook je stem laten horen over verschillende onderwerpen? Word lid van de community.
Investeert u al in onderzoek?
Welke vragen zou u de consument willen stellen?
Contacteer Pieter Goossens:
pieter.goossens@buffl.be
+32 491 61 68 50