iStock
- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
iStock
3 designers klagen het Chinese platform Shein, dat modeartikelen tegen zeer lage prijzen verkoopt in meer dan 150 landen, aan wegens schending van auteursrechten op zo'n grote schaal dat de praktijk onder een wet tegen "georganiseerde misdaad" zou kunnen vallen.
Drie ontwerpers dienden deze week een klacht in bij een rechtbank in Californië. De ontwerpers zeggen "verrast" en "woedend" te zijn dat hun creaties zijn gekopieerd en verkocht worden op het platform van Shein, meldt CBS News. Volgens de aanklacht waren de kopieën in kwestie geen "benaderingen, maar exacte kopieën van grafische ontwerpen waarop auteursrechten rusten". Gezien de omvang van het probleem zijn de aanklagers van mening dat deze inbreuken onder de RICO Act (Racketeer Influenced and Corrupt Organizations Act) vallen. “Shein heeft zichzelf verrijkt door door herhaaldelijk individuele overtredingen te begaan, als onderdeel van een continu patroon van afpersing, dat zich maar blijft voordoen”, beweren ze. Een voorbeeld? De poster die designer Krista Perry ontworpen had, dook even later op op de website van Shein, waar het verkocht werd voor 3 dollar. Toen de ontwerpster contact opnam met het bedrijf, bood het haar een compensatie aan van 500 dollar. Soortgelijke cases zullen zich waarschijnlijk regelmatig voordoen en veel ontwerpers laten zich wellicht overhalen door de lage bedragen die Shein aanbiedt... of ontmoedigen door de complexe structuur van het bedrijf waardoor het moeilijk is om een verantwoordelijke te pakken te krijgen. Dit is de zoveelste controverse voor de Chinese gigant, die er vaak van wordt beschuldigd haar kleding tegen zeer lage prijzen te produceren, ten koste van het milieu en de arbeidsomstandigheden van de arbeiders die de kleding maken. En toch is het platform de afgelopen jaren met grote sprongen gegroeid: Shein behaalde vorig jaar een omzet van ongeveer 30 miljard dollar - meer dan H&M en Zara samen. Het bedrijf heeft de ambitie om in 2025 de grens van 60 miljard dollar te doorbreken, wat ongeveer evenveel is als Inditex.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?