In een nummer over low cost ligt het voor de hand dat ook Primark aan bod komt: dat is zeker een low cost-keten, maar wel één met ambities op het gebied van kwaliteit en vooruitgang op het vlak van duurzaamheid. Een gesprek met Olivier Crépin, directeur van Primark in België. 

De opening van de eerste Primark in België in december 2009, in het Luikse winkelcentrum Médiacité, was een grote gebeurtenis. Van Antwerpen tot Brussel (twee winkels) over Gent, Hasselt, Bergen en Charleroi … , alle Primark-winkels bevestigden de status van de winkelketen als een echte omzetmachine. De grondslag van dat succes is natuurlijk een positionering op basis van extreem lage prijzen. In dit nummer over low cost willen we dan ook aandacht besteden aan die winkelketen. 

De economische invalshoek heeft de voorbije halve eeuw het succes van Primark mee vorm gegeven. De keten vierde vorig jaar zijn vijftigste verjaardag, want in 1974 opende de eerste Primark-winkel de deuren in Derby, in Engeland. In werkelijkheid moeten we voor de echte start van het bedrijf nog wat verder terug in de tijd en naar Ierland: het was in Dublin dat oprichter Arthur Ryan in 1969 de eerste ‘Penneys’-winkel opende, de naam die nog altijd wordt gebruikt voor de 38 Ierse verkooppunten. Om meer te weten te komen over Primark en zijn cultuur, deden we geen beroep op factsheets, maar gingen we op bezoek bij Olivier Crépin, directeur van Primark België.