- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
De Nederlandse vereniging van winkels VVP heeft het kort geding tegen PostNL verloren. De winkeliers die ook een afhaalpunt van het postbedrijf zijn, waren naar de rechtbank getrokken omdat ze de tariefverlaging aanvechten die PostNL ze heeft opgelegd.
De rechter floot de VVP terug, niet alleen omdat er van hoogdringendheid geen sprake is, maar ook en vooral omdat 99% van de winkeliers de verlaging van de vergoeding heeft aanvaard. Volgens de rechter kunnen de uitbaters van afhaalpunten tevens onvoldoende bewijzen hoe sterk hun omzet door de lagere tarieven zou dalen.
Op 1 juli heeft PostNL eenzijdig de tarieven verlaagd voor winkeliers die een postpunt hebben in hun winkel. Daar worden eenvoudige posthandelingen gedaan, zoals postzegelverkoop en pakketjes afhalen of terugbrengen.
Volgens de VVP kost de verlaging van de vergoeding 9.000 euro per winkel per jaar. Hierdoor zullen veel winkeliers hierdoor in de problemen komen, stelt de branchevereniging. De rechter ging echter akkoord met het verweer van PostNL dat de inkomsten uit posthandelingen slechts een bijverdienste zijn voor winkeliers. Ook wijst het postbedrijf erop dat pakketpunten klanten naar winkels trekken, waardoor de hele omzet van een winkel kan stijgen.
Overigens zijn het in sommige gevallen de winkels zelf die beslissen om te stoppen als afhaalpunt van PostNL. Zo zijn in mei in 156 winkels van Albert Heijn de balies voor het postbedrijf verdwenen. Volgens de supermarktketen ligt de reden bij de te grote werkdruk voor de baliemedewerkers.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?