Terwijl veel multinationals snoeien, blijft Pietercil Group groeien. Het succesrecept van het Belgische familiebedrijf: echte lokale marktkennis en verankering, gecombineerd met een professionele en ondernemende aanpak. In dit dubbelinterview vertellen Jan de Brauwer (CEO Beliès en vertegenwoordiger van de aandeelhouders) en Stephanie Teetaert (CEO Pietercil Brokerage) hoe ze al 75 jaar succesverhalen schrijven voor ambitieuze merken.

Distributeur en producent

Pietercil Group is een  één van de toonaangevende spelers binnen de distributeurswereld  met activiteiten in de Benelux en Frankrijk én tegelijk een specialist in mediterraans vers via zijn Beliès tak. “Met Pietercil Brokerage focussen we op branded FMCG met een fullservicebenadering in vier landen”, aldus Jan. “We vertegenwoordigen een negentigtal merken op  de schappen en nemen de volledige cyclus op ons. Van accountmanagement, category management en marketing tot logistiek en regelgeving.”

Beliès richt zich op mediterrane versproducten met dips, olijven en antipasti, is de partner van vele retailers in heel Europa en ontwikkelt  naast private label ook het merk Gran’Oliva voor de foodservice. Vier pijlers vormen de basis: authentieke producten, premium kwaliteit, een slagvaardige verkoop en goed efficiënte productie. Jan: “Beliès is vijftien jaar geleden gestart met olijven. De naam verraadt de focus: de B van België, ‘eliès’ van het Griekse woord voor olijven. Het aanbod is gaandeweg uitgebreid naar andere mediterrane specialiteiten.”

Familiaal karakter, professionele en insights gedreven aanpak

Pietercil is een buitenbeentje in de FMCG sector: een familiebedrijf dat al 75 jaar mee ontwikkelt tussen fuserende retailreuzen en multinationals. “Merken kunnen sterk zijn en zich blijven ontwikkelen als ze goed verbonden zijn met de lokale markt en consument”, zegt Stephanie. “Vanuit onze decennialange ervaring en historie in vele categorieën zijn wij de geschikte partner om samen met de merken succesverhalen te schrijven.”

Hoe combineer je familiaal ondernemerschap met internationale professionaliteit? “Alle beslissingen worden hier genomen”, stelt Jan. “Van strategie tot uitvoering. Geen uitbesteding, alleen eigen expertise op alle vlakken. Daarnaast primeert het langetermijnbelang altijd.”

Bij Pietercil zitten alle competenties onder één dak – goed voor een sterk competitief voordeel. Stephanie: “Je zit aan het stuur, houdt het overzicht over alles, en kan een uitstekende service garanderen door kort op de bal te zitten en zelf initiatief te nemen. Neem nu de toenemende impact van AI. Wat betekent dat voor onze business? Kan AI onze fieldteams ondersteunen? Kunnen we ermee snoeien in tijdrovende administratie? Alles wat mogelijk een impact heeft, wordt hier lokaal grondig geëvalueerd, ontwikkeld en uitgetest.”

Pietercil’s lokale verankering en internationaal bereik spreekt veel merken aan. “Jules Destrooper heeft een eigen organisatie in de Benelux, maar wij openen als Belgen met liefde voor dit iconische Belgische merk de Franse deuren”, illustreert Stephanie. “Onze merken rekenen op een tailormade aanpak, korte beslissingslijnen en open communicatie”, vult Jan aan. “We gaan prat op onze professionaliteit, investeren fors in onze medewerkers en klantrelaties, en denken op de lange termijn.”

Pietercil Group
©

Pietercil Group

Georganiseerd rond categorieën

Met 90 merken in uiteenlopende categorieën dreigt versnippering. Pietercil lost dat op via kleine close businessteams. “Merken krijgen één vaste contactpersoon binnen onze organisatie” licht Stephanie toe. “Een breed aanbod, maar tegelijk specialistische kennis per categorie.”

Pietercil hecht ook veel belang aan exclusiviteit. Nieuwe merken moeten complementair en versterkend zijn binnen de categorie. Zo vormt Lipton de ideale aanvulling op Lavazza in de categorie warme dranken. “We nemen geen merken aan die dezelfde categoriesegmenten invullen”, verduidelijkt Jan. “We kijken naar complementariteit en groeiopportuniteit. Merken die elkaar versterken in de categorieën waar wij strategisch voor kiezen.”

Recente aanwinsten zoals Scholl, Tropicana, Alvalle, Fentiman’s , Lipton, Gü en B’tween bewijzen dat die strategie Pietercil de wind in het zeil geeft. 

Samenwerking als hoeksteen

Pietercil positioneert zich als verlengstuk van de eigen merkorganisatie. Voor iconische, gevestigde merken als Lavazza, Canderel, Suzi Wan, Energizer en Hak, maar evengoed voor kleine merken met grote ambities. “De rode draad in onze aanpak is de tandem van ambitie en visie in combinatie met lokale expertise”, verduidelijkt Stephanie. 

Dat Pietercil zich kan meten met multinationals, ligt niet alleen aan de ervaring en strategie. Het zijn onze mensen die het verschil maken. Stephanie: “De klik met mensen blijft doorslaggevend. Als je ziet hoe sales en marketing hier samenwerken als een gesmeerd team, dat heb ik nergens anders meegemaakt.”

Ook naar retailers toe spreekt Pietercil met één stem. “Geen 90 merken die elk hun eigen agenda pushen”, onderstreept Jan. “Als merken individueel naar de markt stappen, loopt het snel vast. Wij ontzorgen de retailer met een doordachte aanpak waar we sterktes bundelen maar steeds met respect voor de eigenheid van ieder merk.” 

Pietercil Group
©

Pietercil Group

Unieke sterktepunten

Pietercils aanwezigheid in het winkelpunt met een eigen fieldteam vormt een cruciaal onderscheid. “In een landschap dat alsmaar zelfstandiger wordt, zijn directe lokale contacten dicht bij de consument essentieel. Ook in Luxemburg staan we met een lokaal field & account team dicht bij de retailers en hun specifieke behoeften”, aldus Stephanie. 

De logistieke aanpak verlaagt de complexiteit. “We produceren niet, maar coördineren tussen productie, verkoop en klant”, legt Jan uit. “Transparante samenwerking met merken, langetermijnrelaties met logistieke partners. We zijn ook snel in het opnemen van nieuwe merken. Bovendien kunnen we een breed spectrum aan producten van food, vers tot non food in een veelheid van kanalen maar ook kanalen zoals foodservice & impuls, e-commerce, DIY & pharma aanbieden omdat we voor alle categorieën de juiste kennis, technologie en processen in huis hebben.”

Ambities, uitdagingen en successen

Terwijl multinationals krimpen, breidt Pietercil uit. “We zien uitdagingen als kansen”, stelt Stephanie. “Corona dwong digitalisering af en een aangescherpte focus op supply chain. De oorlog in Oekraïne confronteerde ons met nieuwe realiteiten in prijzen van grondstoffen met een enorme druk op de marges. Telkens leerden we dingen die onze organisatie vooruitbrengen. Ook de komst van een nieuw merk brengt altijd nieuwe inzichten.”

Schaalvergroting in de retail en binnen de FMCG-bedrijven biedt kansen voor sterke lokale spelers. “Druk op marges houdt ons scherp”, erkent Stephanie. “Het komt erop aan om creatief te zijn, processen te bevragen, te testen en te vernieuwen  om de druk van de markt voor te blijven.”

De grootste succesfactor? Loyaliteit. 70 procent van Pietercils merken zit er minstens 10 jaar, 45 procent al 20 jaar. Jan: “Dat is voor ons de mooiste erkenning. Van Kellogg’s, Tesseire, Haägen-Dazs tot Pringles, straffe merken die mede dankzij ons voet aan de grond hebben gekregen.”

De ambities van Pietercil zijn helder: bestaande merken verder laten groeien, nieuwe talenten lanceren. “Een merk binnenhalen vraagt veel investering”, erkent Stephanie. “Maar loyaliteit en commitment loont op de lange termijn. Tegelijk is het zo boeiend om telkens weer nieuwe merken te leren kennen.”

Contacteer Pietercil

Pietercil zoekt voortdurend naar aanvullende merken die willen groeien via lokale expertise. Ook getalenteerde professionals vinden er een fijne werkomgeving waar nieuwsgierigheid en ondernemersspirit lonen.
www.pietercil.com
+32 2 583 81 00