
- Interview met Stefan Goethaert (Colruyt Group): “Consumenten willen duurzaamheid, maar niet tegen elke prijs”
- Interview met Tom Penninckx (NielsenIQ): “Voor het eerst sinds lang was het een normaal jaar”
- Getuigenissen van 8 franchisees, ...
Flash info
Hoewel zowat alle productcategorieën werden getroffen door de gezondheidscrisis, ondervonden er maar weinig zoveel last als de personalcaresector. Zowel op het hoogtepunt van de pandemie als tijdens de geleidelijke terugkeer naar het normale leven.
Voor sommige categorieën was het effect van de gezondheidscrisis niet erg moeilijk vast te stellen. Neem bijvoorbeeld pasta: terwijl de crisis de verkoop in 2020 een boost gaf, keerde die het jaar daarop geleidelijk weer terug naar de normale situatie. Wat wellness, hygiëne, lichaamsverzorging, cosmetica, enzovoort, gegroepeerd onder de term personal care, betreft, is de evolutie veel minder eenduidig geweest. “Bepaalde categorieën hebben meer te lijden gehad dan andere”, bevestigt Gilles Jourquin, CEO van de online apotheek Newpharma. “Categorieën zoals make-up (zie kader 2), haarproducten en lichaamsverzorging (deodorants, vochtinbrengende crèmes, ontharingsmiddelen, enzovoort) hebben hun verkoop met 10 tot zelfs 15% zien dalen, terwijl producten die gericht zijn op gezichtsverzorging, zoals het antirimpelgamma, relatief goed stand hebben gehouden. Hetzelfde geldt voor zepen en tandpasta.”
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?