Als de Corona periode 1 ding duidelijk maakt is het belang om de juiste aandacht te schenken aan impuls, zeggen Ellen Goddé en Jan-Jaap Jansen van marktleider Perfetti Van Melle. 

“De effecten van de Covid-periode zijn ook te zien in de impulsmarkt, zegt Jan-Jaap Jansen. “Tot aan Corona zagen we sterk groeiende cijfers over de gehele linie. Tijdens Corona bleven veel mensen binnen, was er minder sociale interactie en gingen mensen minder vaak naar de supermarkt. Dit terwijl ook de supermarkten zelf begrijpelijk een andere focus hadden bij het invullen van de schappen.” Category manager Ellen Goddé: “Vooral voor hoog roterende producten zoals Frisk en Mentos Gum leidde dit nogal eens tot out of stocks wat we terugzien in de cijfers. Mensen zoeken die producten aan de kassa, maar vonden ze niet altijd.” 

Kansen aan de kassa 

Nu de lockdown versoepeld is en we gezamenlijk weer een nieuwe balans vinden zijn zien we dat de cijfers weer aantrekken. Jan-Jaap Jansen: “We groeien stap voor stap weer terug naar de niveau’s van voor Covid-19’. Belangrijk daarbij is zorgen voor de juiste presentatie van de belangrijke producten aan de kassa.” Tijdens corona grijpen mensen terug naar zekerheden. A-merken doen het goed, blijkt uit cijfers van Nielsen. Zorg voor goede presentatie van je Hero-producten ofwel de hardlopers. Tijdens de coronacrisis zijn mensen ook anders gaan afrekenen in de supermarkt. Veel mensen hebben de stap gezet van de reguliere kassa naar de zelfscan. En ook dat heeft een impact op de categorie impuls. “Wat we zien is dat het aanbod van impuls en aanverwante producten aan de zelfscan heel slecht of onbestaand is terwijl we uit onderzoek weten dat de shopperbehoefte niet anders is voor impulproducten aan zelfscankassa’s. Daar liggen echt nog heel veel kansen voor retailers. Confrontatie is en blijft een fundamentele drijver voor onze Categorie.”

Samen sterk

Ellen Goddé: “Als marktleider blijven we investeren in ondersteuning van de categorie. Dit doen we zowel door investering in media, op de winkelvloer als in kennis en innovatie. Zo kijken we onder andere samen met klanten naar de optimale invulling van kassa, second placement en natuurlijk de rayon. Hierbij kunnen we putten uit de juiste (inter)nationale inzichten uit onderzoek om zo te komen tot een gezamenlijk optimaal resultaat. Daarnaast kijken we natuurlijk naar de laatste trends en ontwikkelingen en passen onze innovatie-funnel daarop aan. Zo zien we op dit moment een groeiende aandacht van de consument voor algemeen welzijn. Hier spelen onder meer op in door onze nieuwe innovatie Mentos Gum Vitamins met toegevoegde vitamines. Op deze manieren zijn we samen met onze retailpartners continu bezig de categorie verder te blijven ontwikkelen.”