PepsiCo krijgt het Israëlische SodaStream, specialist in apparaten om thuis zelfbruisende drankjes te maken, in handen. Daarvoor telde de frisdrankengigant 3,2 miljoen dollar neer. De transactie met nog worden goedgekeurd door de aandeelhouders van SodaStream en de mededingingsautoriteiten.

De kogel is eindelijk door de kerk: de Amerikaanse frisdrankengigant PepsiCo krijgt het Israëlische SodaStream in handen. Er gingen al verschillende jaren geruchten dat er een transactie zou plaatsvinden, maar nu is de deal eindelijk rond. PepsiCo telde voor de overname maar liefst 3,2 miljard dollar neer. Concreet betaalde het Amerikaanse bedrijf zo'n 144 dollar cash per aandeel van SodaStream, ofwel +32% in vergelijking met de gemiddelde koers van de afgelopen 30 dagen. 

De frisdrankenreus hoopt de transactie tegen januari 2019 volledig rond te hebben. Enkel de aandeelhouders van SodaStream en de mededingingsautoriteiten moeten nog hun goedkeuring geven.

Ter herinnering, in 2013 bood PepsiCo ruim 1,53 miljard euro voor de overname van SodaStream, te weinig volgens SodaStream. Toch hebben de twee bedrijven de afgelopen jaren al samengewerkt met het oog op mogelijke synergieën. “PepsiCo en SodaStream zijn een inspirerende match”, zegt Indra Nooyi, voorzitter en CEO van PepsiCo. “Daniel (Birnbaum, n.v.d.r.) en zijn team hebben een buitengewoon bedrijf opgebouwd dat consumenten de mogelijkheid biedt om fantastisch lekkere drankjes te maken en tegelijkertijd de hoeveelheid geproduceerd afval te verminderen. Die focus is goed afgestemd op onze filosofie om meer voedzame producten te maken en onze ecologische voetafdruk te beperken. Samen kunnen we onze gedeelde visie van een gezondere, meer duuzame planeet bevorderen.”

Daniel Birnbaum, CEO van SodaStream, is alvast erg enthousiast dat hij en zijn team voortaan toegang hebben tot de enorme mogelijkheden en middelen van PepsiCo om zijn bedrijf naar een hoger niveau te tillen. “Dit is geweldig nieuws voor onze klanten, medewerkers en retailpartners over de hele wereld.” De sterke distributiemogelijkheden van PepsiCo, het wereldwijde bereik, R&D, de ontwerp- en marketingexpertise, gecombineerd met het gedifferentieerde en unieke productassortiment van SodaStream, geven het bruiswatermerk een sterke positie voor verdere expansie en innovatie.

Eerder deze maand kondigde PepsiCo ook aan dat zijn huidige CEO Indra Nooyi vanaf 3 oktober haar functie neerlegt. Ze wordt opgevolgd door Ramon Laguarta, huidige voorzitter van PepsiCo en ondertussen 22 jaar aan de slag binnen het bedrijf.