iStock
Exclusief
iStock
De 83-jarige Yvon Chouinard, oprichter van het kledingmerk Patagonia, had zijn bedrijf voor miljarden dollars kunnen verkopen of naar de beurs kunnen brengen. Hij koos ervoor om het aan milieu-NGO's te schenken.
"Als ons doel een planeet is waar leven gedijt - en niet het runnen van een bedrijf - zal ieder van ons zijn verantwoordelijkheid moeten nemen. Wij hebben de onze genomen," schrijft Yvon Chouinard op de website van Patagonia, het outdoorkledingmerk dat hij in 1972 oprichtte, met respect voor het milieu als leidmotief. De Amerikaanse ondernemer heeft besloten 100% van de aandelen met stemrecht van zijn bedrijf over te dragen aan een special purpose trust om de waarden van het bedrijf te beschermen en 100% van de aandelen zonder stemrecht over te dragen aan niet-gouvernementele organisaties die de natuur beschermen en de milieucrisis bestrijden. "De middelen zullen door Patagonia worden overgemaakt: elk jaar zal het bedrag dat overblijft na de nodige investeringen om ons bedrijf in stand te houden, als dividend worden uitgekeerd en de strijd tegen de milieucrisis financieren. "De aarde is onze enige aandeelhouder", aldus de oprichter. De familie Chouinard zal toezicht blijven houden op het werk van de trust en de vereniging.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag. Dit is om onze inhoud beter af te stemmen op onze lezers. Ontdek hier de voordelen:
Retailallianties: Slimme strategie of machtsmisbruik
Interview met Veerle De Witte (CEO van Standaard Boekhandel Group): “Een omnichannel klant geeft drie keer zoveel uit als een 100% online klant”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?