iStock
Exclusief
iStock
De e-commerce, die voorheen al florissant was, is nog meer vooruitgegaan onder invloed van de coronaperiode, vooral wat betreft de non-foodproducten. Wat voeding betreft daarentegen is de stijging beperkter.
“Op dit moment neemt e-commerce in België nog een heel bescheiden plaats in wat FMCG betreft. Ik denk echter wel dat deze zich in de toekomst sterk zal ontwikkelen”, vertelt Tom Penninckx (NielsenIQ). “Als we bijvoorbeeld kijken naar hoe de sector zich in Nederland heeft ontwikkeld, of in Azië, dan zien we dat de aankopen via online shoppen daar al heel wijdverspreid zijn. Een van de trends die altijd erg sterk is geweest wat betreft de retail, is convenience. Net daarom is bestellen via je pc of smartphone en het vervolgens thuis laten bezorgen van wat je gekocht hebt zo aantrekkelijk voor veel mensen, en dat zou eveneens het geval moeten zijn voor voedingsproducten. Ook al zijn er nog steeds heel wat consumenten die graag naar de fysieke winkels gaan, laten we dat niet vergeten. Dit is echter iets waar retailers tegenwoordig goed over moeten nadenken. Hoe zal ik evolueren? Hoe belangrijk is e-commerce? Welke diensten ga ik online voorstellen? Moet ik thuisbezorging aanbieden, ondanks de hoge kosten, enzovoort? Om eerlijk te zijn heb ik daar geen kant-en-klare oplossingen voor, maar ik denk wel dat het mogelijk moet zijn om enkele antwoorden te krijgen door de mogelijkheden te analyseren die zijn ontwikkeld door spelers die online succesvol zijn.”
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag. Dit is om onze inhoud beter af te stemmen op onze lezers. Ontdek hier de voordelen:
Retailallianties: Slimme strategie of machtsmisbruik
Interview met Veerle De Witte (CEO van Standaard Boekhandel Group): “Een omnichannel klant geeft drie keer zoveel uit als een 100% online klant”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?