2023 was op z’n zachtst gezegd een bewogen jaar. Er was de franchising van 128 Delhaize-winkels, de voedselinflatie die hoog bleef, de consumptietrend waarbij consumenten volop kozen voor private label ... Tijd voor een gesprek met Davy Van Raemdonck, director consumer panel Belgium & The Netherlands bij Consumer Panel Services GfK.

Hoe kijkt u terug op het afgelopen jaar? 

Het is een bijzonder boeiend en uitdagend jaar geweest. Er is heel veel afgekomen op de sector. Allereerst was er natuurlijk de impact op het aankoopgedrag naar aanleiding van de gestegen prijzen. Door de druk op het gezinsbudget zijn mensen bewustere keuzes gaan maken. Vorig jaar zag je dat de volumes licht onder druk stonden, al kwam dit toen door een shift van in-home naar out-of-home consumptie. Vandaag zie je dat, zeker de minder welgestelde gezinnen, gerichte keuzes gaan maken en de volumes dalen omdat ze het moeilijker hebben om op het einde van de maand rond te komen. 

Daarnaast zorgen de gestegen prijzen ook voor druk op verschillende businessmodellen bij FMCG-retailers die de sector tot bepaalde keuzes dwingt. Het debat rond het franchisemodel is hierin wellicht het belangrijkste wapenfeit. Dit debat woedt immers niet alleen bij Delhaize maar ook bij andere spelers. Een ommekeer van model zorgt bijgevolg voor de nodige onrust in de markt. Bij de ene speler gaan zo’n veranderingen echter wat geruislozer voorbij dan bij de andere. Maar volgens mij is het einde van de veranderingen binnen de FMCG-sector nog niet in zicht, verre van zelfs. Ook bij andere spelers zullen dergelijke strategische vraagstukken meer en meer gesteld worden in de bestuurskamers.

Tot slot is ook de relatie tussen fabrikanten en retailers steeds meer onder hoogspanning komen te staan als gevolg van stijgende prijzen door gestegen kosten en de daaruitvolgende druk op de marges.