Checkpoint Systems gaat voor C&A de RFID-technologie in 164 winkels in Frankrijk en in zijn Frans distributiecentrum implementeren. Zo kan elke winkel in real time zijn voorraden zien. Ook de Nederlandse keten kiest voor RFID als basis haar omnichannel-strategie.

Ook JBC heeft onlangs de RFID-technologie doorheen de hele supply chain uitgerold in samenwerking met het Amerikaanse softwarebedrijf. De Belgische modeketen gebruikt RFID om de stocks tot in de 144 winkels accuraat op te volgen, wat een volwaardig omnichannel-concept mogelijk maakt.

Ook C&A is die weg ingeslagen. De modeketen gebruikt RFID reeds – met succes - in Duitsland. Daarom zijn onlangs meer categorieën toegevoegd aan de producten die met RFID-tags worden gevolgd. Ze worden er nu ook gebruikt voor de mannenkleding en voor een groot deel van de kinderkleding.

Nu introduceert C&A ze ook in Frankrijk. De technologie is vorig jaar in een derde van de winkels geïntroduceerd. De rest volgt dit jaar. Een uitrol in andere landen is mogelijk, maar er zijn naar verluidt nog geen concrete beslissingen genomen.

 

Real time voorraden zien

Met de software van Checkpoint voor automatische inventarisatie kan elke winkel meteen de stand van zijn voorraad zien. De technologie is tevens volledig geïntegreerd in het Franse DC, zodat het aantal getagde items kan opgevoerd worden en de voorraden doorheen de hele supply chain te zien zijn. Dat is mogelijk omdat zowel in de winkels als in het DC dezelfde software gebruikt wordt.

Met de uitrol van de RFID tags en de implementatie van de software wil C&A in eerste instantie bedoeld om de inventarisering te automatiseren. Zo kunnen niet alleen de rekken maar ook de stocks tijdig aangevuld worden. “RFID moet echter tevens de basis vormen voor C&A’s omnichannel-strategie,” aldus Joachim Wilkens, Head of Functional IT and Supply Chain Development van C&A Europe.

Het is ook de bedoeling om de processen te stroomlijnen, vanaf de fabriek over de DC’s tot in de verkooppunten. Op termijn zal het systeem ook gelinkt worden aan het kassasysteem, zodat gekochte goederen in bulk gelezen en afgerekend worden. Dit zal de dienstverlening aan de kassa versnellen.

Omnichannel

C&A heeft 1,575 winkels in 20 Europese landen (en is tevens aanwezig in Brazilië, Mexico en China). Daarnaast heeft de keten een eigen webshop met gratis levering in de winkel (of thuis vanaf euro).

Met de webshop is in 2008 begonnen. Ook op dit gebied was Duitsland eerst. In 2012 werd de online winkel in Europa verder uitgebreid. Over zijn toekomstige omnichannel-strategie is C&A vooralsnog discreet gebleven.