#1 De redactie blikt nog een laatste keer terug op de opmerkelijkste concepten en/of campagnes van het voorbije jaar. Wat sprong er in het oog? Wat is er belangrijk en/of innovatief geweest in de retail en FMCG het voorbije jaar? Vier leden van de redactie van Gondola Magazine schuiven hun persoonlijke keuze naar voor. Vandaag: de keuze van Laura Ferreira Porto.

Begin december ging de naam Maurizio Cattelan nog maar eens over de tongen. De kunstenaar die bekend staan voor zijn op zijn minst surrealistische werken, verkocht eind vorig jaar zijn werk 'Comedian' voor de aanzienlijke som van 120.000 dollar op de hedendaagse kunstbeurs Art Basel in Miami. Niet mis, voor een banaan die met tape aan een muur vastgekleefd werd.

Zowat tegelijk met de stunt van de kunstenaar speelt Carrefour in op het werk van Cattelan met een gedurfde publiciteitscampagne die perfect uitgespeeld werd op sociale media. De supermarkt etaleert de banaan in kwestie, vastgemaakt aan de muur met tape, om fruit en groenten aan een lage prijs naar voor te schrijven, met de slogan: "Met onze bioproducten is culinaire kunst binnen ieders handbereik."