Carrefour heeft een parodie gemaakt op het bekende kunstwerk van de Italiaan Maurizio Cattelan, die een banaan aan de muur had vastgemaakt met een stuk ducktape. Een meer dan geslaagde marketingstunt, want de post van Carrefour is ondertussen meer dan 21.300 keer gedeeld en kreeg ruim 7.500 likes op Facebook.

U herinnert het zich vast nog wel: tijdens de bekende kunstbeurs Art Basel in Miami pakte de Italiaan Maurizio Cattelan uit met een wel erg opmerkelijk kunstwerk. Zo plakte hij een doodgewone banaan tegen de muur met een stuk ducktape, waardoor de banaan plots een pak meer waard was en uiteindelijk verkocht werd voor zo’n 130.000 dollar. De ideale situatie voor een parodie, zo dacht Carrefour, dat maandagochtend een ludieke post de wereld instuurde waarop de retailer zijn eigen parodie maakte op het kunstwerk. Een schot in de roos, zo blijkt nu, want sinds de retailer de post maandag de wereld instuurde, lijkt er maar geen einde te komen aan de duizenden likes, shares en comments op Facebook. Momenteel werd de post al meer dan 21.300 keer gedeeld, volgden er een duizendtal commenteer en kreeg de post bovendien meer dan 7.500 likes.

In de parodie van Carrefour zien we groenten en fruit van de retailer die tegen de muur zijn vastgeplakt met ducktape en vergezeld worden van de slogan: “Dankzij Carrefour is bio koken een kunst binnen het bereik van iedereen.” Een geniaal idee dat Carrefour uitwerkte in samenwerking met het persagentschap Ogilvy en dat de retailer nu “zijn beste post van 2019” oplevert, getuigt Carrefour. 

Van zodra het nieuws zaterdag binnenkwam dat het kunstwerk verkocht was, stortte een van de medewerkers van Ogilvy zich op het project: “In een uur tijd stuurde hij ons een hele presentatie met foto’s. Maandagochtend stuurden we die door naar de klant en nog geen uur later was het goedgekeurd. Die vond het idee geweldig”, vertelt Christophe Crasselts, directeur klantenservice bij Ogilvy. “Ze zeiden ons dat het interessant was voor het Act For Food-platform. Dat er iets gedaan moest worden om Carrefour geloofwaardig te maken in de boodschap die het probeerde over te brengen. We hebben het eerst aan hen gedacht.”

Wereldwijd succes

De laatste campagne van Ogilvy, gebaseerd op de actualiteit, is vrij recent. “Bij de aankondiging van Facebook dat het enkele emoji’s zou schrappen, waaronder die van de aubergine, hadden we al gereageerd. Die campagne had minder effect omdat ik denk dat de post van Facebook wat meer onopgemerkt is gebleven in vergelijking met de post die dit weekend werd gepost en waarbij iedereen de informatie overnam”, legt Christophe Crasselts uit. “De kracht van deze reclame is dat ze bij veel mensen weerklank heeft gevonden en dat zien we zelfs in de reacties die we krijgen. Die komen van overal ter wereld. We hebben een organisch bereik dat vrij indrukwekkend is en dat tot in Hong Kong reikt”, voegt hij eraan toe.

Hoewel Christophe Crasselts meer dan tevreden is met de reclamecampagne voor Carrefour blijft hij echter nuchter: “Je moet altijd voorzichtig zijn met humor. Het merk moet bij de boodschap passen en de humor mag ook niet beledigend zijn. Hier paste de humor perfect. Het was een parodie, dat is echt wat we probeerden te doen."