De online omzet is in het tweede kwartaal van 2020 met 71% gegroeid, de grootste stijging in 7 jaar. Daarnaast stegen ook de essentiële online aankopen wereldwijd met 154%. Dat blijkt uit de recente Q2 Shopping Index van Salesforce, dat de retailtrends van april, mei en juni dit jaar toont.

In het eerste kwartaal van 2020 stelde Salesforce vast dat de inkomsten uit e-commerce met 20% groeiden in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Om tot die resultaten te komen analyseerde het bedrijf de activiteit van meer dan een miljard klanten in ruim 41 landen, waarbij het info haalt uit de Saleforce Commerce Cloud. De focus ligt daarbij op de belangrijkste 10 markten: de Verenigde Staten, Canada, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Japan, Nederland, Australië/Nieuw-Zeeland en de Scandinavische landen. En ook de resultaten van het tweede kwartaal zijn veelzeggend. Een eerste opvallende vaststelling? De online omzet steeg tijdens de maanden april, mei en juni met maar liefst 71% ten opzichte van het voorbije jaar. Dat is de grootste stijging sinds de lancering van de Shopping Index zeven jaar geleden. Trafiek (+37%), conversie (+35%) en uitgaven (+34%) kenden eveneens een historische stijging (YoY) in het tweede kwartaal.

Click&collect kent ongeziene groei

Daarnaast bevestigt het Salesforce-rapport wat anderen eerder al hadden vastgesteld: het click&collect-systeem, ofwel het online bestellen en ophalen in de winkel, kent een ongezien succes. Sites die online kopen of ophaaldiensten aanbieden, zagen hun digitale omzet in het tweede kwartaal met 127% groeien, ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Websites met fysieke winkels die geen afhaaloptie boden, groeiden met slechts met 54%.

Nog een trend? Kortingen blijven stijgen naarmate de productliquiditeit toeneemt: de wereldwijde kortingspercentages zijn in het tweede kwartaal met 13% toegenomen tot een gemiddelde van 18%. De grootste kortingen werden daarbij teruggevonden bij kleding, met een gemiddelde van 22% gedurende het hele kwartaal, gevolgd door luxe kledingartikelen (17%). Speelgoed & Spellen en huishoudelijke artikelen hadden daarentegen de kleinste kortingen, met respectievelijk gemiddeld 9% en 10%.

Essentiële online aankopen stijgen met 154%

Verder blijkt uit het rapport dat essentiële aankopen via online kanalen de wind in de zeilen hebben. Consumenten deden meer dan ooit tevoren een beroep op digitale kanalen. Sinds het tweede kwartaal van 2019 zijn de wereldwijde online uitgaven aan essentiële goederen (waaronder levensmiddelen, persoonlijke verzorgingsartikelen en andere artikelen die vaak in kruidenierszaken worden verkocht) met 154% gestegen. Bij niet-essentiële goederen lag de stijging op ‘slechts’ 66%.

Een laatste vaststelling? De vraag naar speelgoed en spellen, en interieur blijft groeien, omdat mensen over de hele wereld nog steeds veel tijd thuis doorbrengen. De omzet in de categorie Toys & Games steeg in het tweede kwartaal met 181% ten opzichte van vorig jaar, net als de omzet van woon- en interieurartikelen die toenam met 134%. Opmerkelijk is dat Health- en beautyproducten op de voet volgden met een groei van 138%.