Het e-fulfilmentbedrijf ShopWeDo en de logistieke groep ODTH zijn in Mechelen een alliantie in het e-fulfilment aangegaan. De ondernemingen zijn complementair: ODTH is vooral actief in de conventionele logistiek voor de B2B-sector en de groothandel, terwijl ShopWeDO in de B2C-logistiek voor webwinkels groeit. Door operationeel samen te werken, willen ze nieuwe e-commerce projecten aantrekken.

Beide bedrijven vonden elkaar omdat ShopWeDo ruimte nodig had om te groeien en ODTH knowhow om zijn klanten ook e-fulfilment te kunnen aanbieden. ShopWeDo startte drie jaar geleden met het opslaan, picken en verpakken voor kleinere webshops, maar inmiddels hebben ook grotere spelers hun weg naar Mechelen gevonden. Zo doet het bedrijf de wereldwijde logistiek voor Rodania. Het verzendt horloges naar zowel online klanten als naar verdelers van het merk. Een andere klant is Neuhaus. Vanuit een koelcel in het fulfilmentcentrum worden de pralines wereldwijd naar de klanten van de webshop verzonden.

ShopWeDo groeit snel, onder andere omdat het bestellingen tot 22.00 uur kan verwerken die ’s anderendaags geleverd worden. Een jaar geleden breidde het zijn installatie uit tot zo’n 4.000m², maar die ruimte is nu te krap geworden. Volgens Kenny Van Paesschen, de CEO, tonen steeds meer grotere webshops belangstelling. “Bij tenders speelden onze expertise en onze technologische kennis in ons voordeel, maar vielen we vaak uit de boot omdat we niet onmiddellijk over de nodige ruimte konden beschikken”, zegt hij.

Bundeling van krachten

Bij ODTH was dat het tegenovergestelde. Daar beschikken ze over 160.000m² magazijnen in de regio Mechelen, Willebroek en Rumst. Steeds meer B2B-klanten vragen ook fulfilmentdiensten om omnichannel te gaan. “Die expertise hebben we echter te weinig in huis. ShopWeDo heeft die wel", zegt Veroniek De Mulder, sinds enkele maanden CEO van ODTH. Door de handen in elkaar te slaan, kunnen beide bedrijven dan ook samen naar de markt gaan om nieuwe projecten binnen te halen. 

In eerste instantie zal ShopWeDo een deel van de ODTH City Hub in Mechelen-Zuid gebruiken. Daar komen activiteiten die geen nachtwerk en korte leveringstermijnen vereisen, bijvoorbeeld voor de B2B. “Niet iedereen heeft een nextday-levering nodig. Het zijn twee verschillende manieren van picken. Daarom is het efficiënter beide flows apart te houden", zegt Van Paesschen.

Maatschappelijk verantwoorde e-commerce

Voor de uitvoering van het e-fulfilment in de City Hub doen ShopWeDo en ODTH een beroep op Werkans, een maatschappelijk project. Magazijniers die verder van de arbeidsmarkt staan, worden er opgeleid om nadien te kunnen doorstromen naar een klassieke werkomgeving. “E-commerce heeft niet zo’n goed imago als het om tewerkstelling gaat. Door de korte levertijden is de werkdruk soms hoog. Door samen te werken met Werkans willen we tonen dat maatschappelijk verantwoorde e-commerce, zeker in de B2B, perfect mogelijk is”, zegt Van Paesschen tot slot.