Flinders wil zich dit jaar meer richten op het zakelijke segment. Eind 2018 investeerde de Nederlandse online woonwinkel in een uitbreiding van het accountteam waarmee het interieurprojecten voor bedrijven kan uitvoeren. Zopas opende het ook een designstudio in Gent om de Belgische projectenmarkt te bedienen.

Dat meldt het bedrijf naar aanleiding van de aankondiging van mooie groeicijfers in 2018. Vorig jaar realiseerde Flinders een omzet van 20 miljoen euro, een groei van 30% ten opzichte van 2017. Die werd niet alleen gehaald in de online verkoop - het grootste kanaal - en de fysieke winkel in Zaandam, maar ook in de B2B-verkoop. In totaal heeft het bedrijf meer dan 33.000 designproducten in het assortiment.

Volgens Geert-Jan Smits, CEO van Flinders, is er veel geïnvesteerd in online en offline marketing en zijn er grote stappen gezet om de propositie rondom interieuradvies meer invulling te geven. Andere groeifactoren waren de uitbreiding van het assortiment in de categorie duurzaam en ‘refurbished’ design en de groei buiten Nederland.

B2B-markt

Interieurprojecten voor bedrijven in hospitality, retail en office krijgen dit jaar meer aandacht dankzij een uitbreiding van het specifieke accountteam. “Vandaag is de B2B-markt in Nederland goed voor 25% van onze omzet”, aldus Smits. “De groei moet ook op de B2B-markt in België gerealiseerd worden. Daarom is een designstudio in Gent geopend, van waaruit wij Belgische architecten, interieurontwerpers en zakelijke eindklanten willen bedienen”.

“Vandaag realiseren we ongeveer 10% van de omzet in België. Het is onze ambitie om dat aandeel naar 15% te brengen. We hebben beslist dat niet te doen via een fysieke winkel – er zijn er al genoeg in België – maar door de zakelijke markt beter te benaderen. Vanuit Nederland lukt dat niet. Daarom hebben we in Gent een accountmanager aangeworven, met de bedoeling om zo snel als kan een tweede in dienst te nemen”, voegt Smits toe.

Die designstudio is in Sint-Denijs-Westrem gevestigd, in het ABSoluut Plaza bedrijvencentrum. “Daar staan producten van onder andere Artemide, Hay, Muuto, Moooi, Vitra, en Normann Copenhagen. Wij hebben daar ook stalen liggen die de stylisten met de accountmanagers kunnen bespreken”, zegt Smits nog.

In België realiseerde Flinders al enkele projecten, zoals kantoren voor Easing in Paal en de bar-bistro Vin Perdu in Oud-Turnhout.

Private label

Flinders zal daarnaast in 2019 een ‘private label’ lanceren met eigen producten en merken, alsook  gelimiteerde meubeledities van samenwerkende designlabels op de markt brengen. “Dit is noodzakelijk om te kunnen overleven in de woonbranche”, zegt Smits tot slot.