- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
De Nederlandse supermarkten hebben de afgelopen maand een omzetgroei van 2,5% geboekt. De food retailers waren samen goed voor net geen 2,6 miljard euro, meldt onderzoeksbureau GfK.
De supermarktomzet in Nederland is in september met 2,5% gestegen naar 2,59 miljard euro (2,53 miljard euro in september 2015). De omzet per kassabon steeg de afgelopen maand met 1,7% naar 21,77 euro (21,40 euro in september 2015). Ook het aantal uitgegeven kassabonnen steeg licht met 0,8%.
Ook in de maanden voor september werd in 2016 al groei geboekt in Nederland. In de eerste negen maanden van dit jaar is de supermarktomzet er met 2,3% gestegen naar 25,68 miljard euro (25,11 miljard euro t/m augustus 2015). Toch daalde de omzetgroei in het afgelopen derde kwartaal. Die lag met 1,6% lager dan de voorgaande kwartalen (Q1 2016: 2,9% en Q2 2016: 2,2% omzetgroei).
De onderzoekers van GfK verwachten een sterke groei in de laatste twee weken van december. “Voor Kerst en Oud en Nieuw wordt dit jaar een omzetpiek verwacht, mede doordat de feestdagen gunstig vallen. 1e kerstdag en nieuwjaar vallen beide op zondag. Vooral de traditionele assortimentsgroepen wild, vis, kerstbrood en oliebollen zullen weer goed verkopen. Maar ook voorgebakken brood en toast, ijsdessert en dessertproducten, schaal- en schelpdieren worden beduidend vaker dan gemiddeld in deze weken gekocht. Een opmerkelijke nieuwkomer in de top 15 vorig jaar was de maaltijdbox,” klinkt het bij GfK Nederland.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?