- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
HelloFresh heeft zijn contracten moeten aanpassen. Dat gebeurde onder druk van de Nederlandse ‘Autoriteit Consument en Markt’ (ACM), die klachten binnenkreeg over de verkoopmethoden van het maaltijdboxbedrijf. Een abonnement op HelloFresh (of gelijkaardige leveranciers) moet voortaan binnen twee weken kunnen worden opgezegd.
De markt voor maaltijdboxen is - niet alleen in Nederland maar ook bij ons - een groeiende markt: zo telt HelloFresh in Nederland en Vlaanderen samen al meer dan 150.000 abonnees. Steeds meer consumenten nemen boxen af met daarin ingrediënten voor maaltijden met de bijbehorende recepten.
Consumenten worden meestal op straat of telefonisch benaderd, waarna ze een abonnement aangaan waarbij zij wekelijks een maaltijdbox afnemen. Volgens de ACM klagen klanten dat hun abonnement moeilijk kan worden opgezegd en dat ze nadien nog vaak worden opgebeld. ACM (en ook de Nederlandse Consumentenbond) kreeg echter steeds meer meldingen binnen van consumenten die ongewild aan een abonnement op een maaltijdbox vast zaten. De overheid heeft onderzoek gedaan naar de voorwaarden van zo’n abonnement en constateerde dat sommige aanbieders ten onrechte geen bedenktijd aanboden op het abonnement en daar ook niet duidelijk over waren. Overigens: na de bedenktijd kan het lidmaatschap pas worden opgezegd na een minimale afname van het aantal boxen dat tijdens de inschrijving is gecommuniceerd.
Overigens was HelloFresh niet het enige maaltijdboxbedrijf dat in het vizier lag van de Nederlandse waakhond van consumentenrechten. Die heeft bij zes aanbieders afgedwongen dat zij zich strikt zouden houden aan de wettelijke bedenktermijn van twee weken. Ook heeft ACM verkregen dat die aanbieders de consumenten nu actief informeren over de bedenktijd en de andere voorwaarden van het abonnement. Naast HelloFresh waren dat Beebox, de Krat, Marley Spoon, Mathijs Maaltijdbox en Streekbox.
Volgens de Nederlandse pers zegt HelloFresh te hebben geleerd uit dit voorval. “Zo zijn alle verkopers via een nieuw trainingsprogramma opnieuw opgeleid en zijn de voorwaarden verduidelijkt. Ook is een tevredenheidsmanager aangesteld,” aldus Maartje Frederiks, directeur van HelloFresh Nederland.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?