De Britse multinational AB Foods heeft een update gepubliceerd over de resultaten van zijn dochteronderneming Primark na de eerste 16 weken van het boekjaar 2023-2024.  “Een sterke verkoop” tijdens de kerstperiode stelde de retailer in staat om “over het algemeen goede” resultaten te boeken.

"Primarks activiteiten waren over het algemeen goed, met een omzetstijging van 7,9% voor de periode tot 6 januari, die werd gekenmerkt door een langzame start als gevolg van ongebruikelijk warm weer en sterke kerstverkopen", aldus AB Foods in een verklaring. De Britse groep voegt eraan toe dat de omzet op vergelijkbare basis met 2,1% steeg dankzij hogere gemiddelde verkoopprijzen. In totaal bedroeg de omzet van de fast-fashionketen 3,38 miljard pond (3,95 miljard euro) in de eerste 16 weken van het boekjaar 2023-2024.

De omzet van Primark in het VK met 4,5% in deze periode (+3,8% op vergelijkbare basis), terwijl de omzet in Europa (exclusief het VK) met 8,1% steeg (+1,3% op vergelijkbare basis). "De prestaties schommelden waarbij sommige landen goed presteerden en andere te lijden hadden onder een combinatie van hoge vergelijkingscijfers over dezelfde periode vorig jaar en lokale economische omstandigheden", legt AB Foods uit. Tot slot steeg de omzet in de Verenigde Staten met 45% dankzij de opening van nieuwe winkels.

Rode Zee

"We hebben de periode afgesloten met bevredigende voorraadniveaus", vervolgt het moederbedrijf van de modeketen. "We blijven de situatie in de Rode Zee volgen, maar in dit stadium verwachten we geen significante verstoring van onze supply chain.” AB Foods zegt er ook "meer vertrouwen" in te hebben dat Primark zijn aangepaste operationele marge voor het jaar zal halen, dankzij een verdere verbetering van de brutomarge van zijn producten. "Dit zou ons in staat moeten stellen om ons te beschermen tegen eventuele extra leveringskosten als gevolg van de verstoring van de Rode Zee, mocht die zich voordoen", concludeert de multinational.