Colruyt Group heeft zopas bekendgemaakt dat het zijn vooruitzichten voor boekjaar 2024/2025 verlaagt. De oorzaak? Een lagere dan voorziene voedingsinflatie en de sterkere concurrentie op de Belgische markt.

In december, bij de publicatie van zijn halfjaarcijfers, kondigde Colruyt Group nog aan dat het zijn bedrijfsresultaat (470 miljoen euro) en zijn nettoresultaat (368 miljoen euro) van vorig boekjaar (2023/2024) in zijn huidige boekjaar wilde evenaren. Daar komt de groep nu op terug. Zo maakte het vanochtend bekend dat het zijn vooruitzichten voor boekjaar 2024/2025 naar beneden bijstelt, op basis van voorlopige niet-geauditeerde cijfers. “Door het sterkere concurrentieveld in de Belgische retailmarkt en de lager dan initieel voorziene voedingsinflatie zal de geconsolideerde omzetstijging minder zijn dan verwacht en ongeveer 1% bedragen. Dit heeft tot gevolg dat het bedrijfsresultaat eerder licht zou dalen en het nettoresultaat eerder duidelijk zou dalen in boekjaar 2024/2025”, aldus Colruyt Group. Al is het niet duidelijk om hoeveel procent het in beide gevallen precies gaat. Als gevolg van de lager dan verwachte omzet daalt het gecombineerd marktaandeel (Colruyt Laagste Prijzen, Okay, Spar en Comarkt) over het volledige boekjaar. “De daling in de tweede jaarhelft is kleiner dan in de eerste jaarhelft en sinds begin van het kalenderjaar 2025 neemt het gecombineerd marktaandeel van Colruyt Group opnieuw toe”, vervolgt de groep. Hoeveel zijn gecombineerde marktaandeel precies bedraagt, wil de groep nog niet kwijt.