Met de globalisering stopt de handel, en dus ook de retail, al lang niet meer aan de grens. Bij ons reikt de retail vaak tot Benelux-niveau en zelfs verder. Welke zijn de grote managementtrends op Europees vlak? We stelden de vraag aan twee experten van Sedna Executive Search.
Wat zijn de belangrijkste competenties die nodig zijn om CEO te worden in de retail?
Martin Poppe, Founder en Managing Partner Sedna Executive Search: “Er zijn er heel wat, maar ik zou zeggen dat een van de belangrijkste vandaag is dat je je kan aanpassen en in staat bent om bij te leren. In deze wereld, waar alles steeds sneller gaat door de digital disruption, is dat een zeer belangrijk punt. Sedna heeft daar trouwens een assessment voor gecreëerd dat toelaat om te bepalen of de kandidaten hiertoe in staat zijn. Voorheen waren de ondernemingen vooral op zoek naar mensen met veel ervaring en kennis van de sector. Vandaag komt daar de capaciteit tot aanpassing bij. Het verleden heeft ons geleerd dat bedrijven die zich niet hebben weten aan te passen teloor gaan. De voorbeelden zijn legio: Nokia, Kodak, Toys ‘R'Us en Blockbuster hebben de trein gemist naar de nieuwe technologieën. Die competentie moet dus geïntegreerd worden in de managementfilosofie en de visie op de onderneming.”
Anselm Van den Auwelant, Founder & Board Member Sedna Executive Search: “Vervolgens is het ook heel belangrijk om data-oriented te zijn. Vandaag is het een topprioriteit om thuis te zijn in de analyse en het begrip van gegevens. Als je weet wat een klant gaat kopen, waar hij dat gaat doen en wanneer, wat zijn aankoopgedrag is enzovoort, kan je zijn behoeften analyseren, zijn beleving verbeteren en zo meer verkopen. Naast productkennis, prijsstrategie en internationale expansie, die de basis van de retail vormen, is er de nood aan een goede digitale en technologische background. Bij het rekruteren verkiezen wij dit soort van profiel, zelfs al komt de kandidaat uit een ander sector, boven iemand met ervaring in de retail maar zonder skills in big data. We merken trouwens dat steeds meer managers die uit bedrijven komen als Google, Facebook en andere data brokers, hun competenties ten dienste gaan stellen van de kleinhandel.”
Martin Poppe: “Een andere competentie die je niet over het hoofd kan zien is het hechten van belang aan maatschappelijk ondernemen. Duurzame ontwikkeling, de redding van de planeet, de cradle-to-cradle-economie... het zijn allemaal trends die we terugvinden in de retailmarkt. Vooral jonge shoppers zijn hier zeer gevoelig aan, kijk maar naar de populariteit van tweedehands. De consument koopt het liefst producten van een milieuvriendelijke onderneming, de CEO moet er dus op toezien dat dit principe overal in het bedrijf wordt toegepast.”
Anselm Van den Auwelant: “Dit komt overeen met de jongste trend: diversiteit in zowel teams als management. Die diversiteit gaat niet alleen over nationaliteiten en culturen, maar ook over gender en leeftijd. Een goed managementteam moet representatief zijn voor zijn klanten, anders riskeert het hun verwachtingen niet in te lossen. Een onderneming kan zich niet veroorloven af te hangen van leiders die niet de afspiegeling zijn van haar cliënteel.”
Verder lezen? Gratis met een Gondola-account!
Waarom een Gondola-account aanmaken?
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag. Dit is om onze inhoud beter af te stemmen op onze lezers. Ontdek hier de voordelen:
- Toegang tot alle Gondola-nieuws
- Lees 3 gratis Plus-artikels per maand
- Krijg de exclusieve nieuwsbrief
- De mogelijkheid om u in te schrijven voor opleidingen van Gondola Academy en events van Gondola Society