M-commerce, of het online kopen van producten of diensten via smartphones of tablets, zit in de lift. In 2014 zal de mobiele online handel volgens de ramingen van BeCommerce goed zijn voor een omzet van meer dan € 213 miljoen, of bijna 10% van de totale omzet van Belgische e-commerce.

In 2014 zal e-commerce volgens de ramingen van BeCommerce, de Belgische vereniging van online handelaars, een totale omzet van € 2,2 miljard realiseren, waarvan 9,7% of meer dan € 213 miljoen via m-commerce. Ter vergelijking, in 2013 bedroeg de omzet van e-commerce € 1,9 miljard, waarvan € 126 miljoen (8,8%) via mobile commerce. Het aantal webwinkels dat 10% of meer van zijn omzet uit m-commerce haalt is in 2013 bovendien verdubbeld tegenover het jaar voordien.

 Die groei kan enerzijds verklaard worden doordat er simpelweg meer webshops toegankelijk zijn met mobiele apparaten. Volgens BeCommerce biedt 55% van de webwinkels ondertussen hun producten en diensten aan via mobiele apparaten. Dat is bijna vier keer zoveel als in 2011 (15%).

 Het potentieel van de mobile commerce is echter nog groter. Alleen al in de Verenigde Staten vertegenwoordigt de omzet uit m-commerce 18% van de totale online verkopen.

 De top 5 van de artikelen die via m-commerce worden aangekocht bestaat uit:

  1. kleding
  2. binnenhuisinrichting
  3. activiteiten in verband met toerisme (vliegtuigtickets enz.)
  4. speelgoed
  5. schoonheidsproducten