Vorige week heeft Lidl in Alcala de Henares nabij Madrid zijn tiende logistiek platform in Spanje geopend. Het distributiecentrum wordt het grootste in Europa van de Duitse keten. De investering van 70 miljoen euro kadert in een zeer ambitieus groeiprogramma op het Iberische schiereiland.

In een eerste fase is de logistieke oppervlakte liefst 45.000 m² groot (op een terrein van 70.000 m²). Het DC zal hoofdzakelijk dienen voor de (koel)opslag en distributie van verse producten, met de nadruk op fruit en groenten. Van daaruit zullen 150 supermarkten bevoorraad worden.

In een tweede fase worden nog eens 16.000 m² opslag toegevoegd, die in 2018 operationeel moet zijn. De uitbreiding zal bestaan uit een automatisch hoogbouwmagazijn met een capaciteit van ca. 30.000 paletten. De huidige laagbouw-installatie biedt plaats aan 21.000 paletten.

In het nieuwe DC zijn 100 werknemers aan de slag gegaan. Wanneer het centrum volledig operationeel is, zullen het er 275 zijn.

Hoogtechnologisch mega-DC

Met zijn capaciteit van in totaal 50.000 paletten wordt Alcala de Henares het grootste en technologisch meest geavanceerde distributiecentrum van Lidl in Europa. Lidl is al sinds 1994 in Spanje actief, maar deze stap is het bewijs dat de uitbreidingsplannen zeer ambitieus zijn.

De meeste supermarkten van de Lidl zijn vandaag langs de kust van de Middellandse zee en op de Balearen te vinden. Het nieuwe DC is dan ook onderdeel van de bredere strategie van de keten om zijn activiteiten in het centrum van Spanje fors uit te breiden. Nadien wordt een uitbreiding van activiteiten in het noorden van het land in het vooruitzicht gesteld. Toch wordt eerst geïnvesteerd in een nieuw logistiek centrum in Valencia. Daar is een terrein van 122.000 m² gekocht om een tweede mega-DC te bouwen. De opening zou pas ten vroegste in 2019 gepland zijn.

Een derde meer investeringen

Eerder dit jaar kondigde Lidl aan dat ze ruim 350 miljoen in Spanje gaat investeren in 2016, wat 33% meer is als in 2015. Zo worden 40 nieuwe supermarkten geopend – vandaag zijn het er 535 - en wordt het assortiment in alle winkels uitgebreid met vis en vlees.

In Spanje is vorig boekjaar (van februari 2015 tot februari 2016) een omzet geboekt van 3,05 miljard en is de winst verdriedubbeld tot 74 miljoen euro. Dit jaar zal de omzet met 5 à 8% groeien, aldus Ferran Figueras, chief financial officer van Lidl Espana.

Vijfde grootste marktspeler

De Duitse winkelketen had volgens de cijfers van het consultancybureau Kantar op het einde van het eerste semester van dit jaar een marktaandeel van 4,1% in Spanje, waar de keten is uitgegroeid tot de vijfde grootste marktspeler. Volgens Figueras heeft Lidl het potentieel om 6 of 7% marktaandeel te bereiken. Vorig jaar steeg het aantal klanten met 8,5%, tot meer dan 3,5 miljoen per week.

Net als in andere landen wil Lidl vooral de shopping ervaring verbeteren door de winkels groter te maken en meer verse producten te verkopen. Deze producten waren in 2015 al goed voor 35% van de totale omzet (vijf procentpunten meer dan een jaar eerder). Door vlees- en visverkooppunten in de supermarkten te openen, moet die groei versneld worden.