Lidl is van plan zijn vleesaanbod te verminderen. De Duitse discounter wil consumenten aanmoedigen om meer plantaardige producten te eten, zegt aankoopdirecteur Christopher Graf. “De jonge generatie zal hier blij mee zijn.”

Minder vlees en meer plantaardige producten: dat is de richting die Lidl uit wil, zegt Christopher Graf. Op de ‘Green Week’ beurs in Berlijn liet hij weten dat het een noodzakelijke stap is als we met zijn allen naar een meer duurzame consumptie willen. Graf gaf geen precieze cijfers of doelstellingen mee. Hij zei dat hij niet vreesde dat de strategische keuze de retailer klanten zou kunnen kosten. Integendeel, meent hij: het kan een competitief voordeel opleveren. “Ik denk dat de jongere generatie blij zal zijn dat we hiermee bezig zijn.” Een onmiddellijke groei in de verkoop verwacht hij niet, maar het kan volgens hem wel een onderscheidende factor zijn. Lidl is van plan themaweken op te zetten om de nieuwe strategie naar de consumenten te brengen. Toch wil Lidl zijn klanten niet dicteren hoe ze moeten eten, aldus Graf. Ze willen ze wel motiveren om plantaardig te eten. Tegelijk wil het ook concurrenten aanmoedigen om hun plantaardig aanbod uit te breiden. “Ons doel is niet alleen om Lidl een positief imago te geven bij consumenten, maar ook om een verandering te realiseren. Als anderen meedoen, lukt dat beter.”