De winnaars van de eerste editie van de Fairtrade Frontrunners Awards, georganiseerd door het label Fairtrade Belgium, werden donderdagavond bekendgemaakt in Brussel.  Onder hen bevinden zich de winkelketens Lidl en Aldi, maar ook merken als Miko, Charles Liégeois en Oxfam Fairtrade.

De Fairtrade Frontrunner Awards zijn een nieuw initiatief van Fairtrade Belgium, de organisatie achter het gelijknamige label in België, om de inspanningen te erkennen van bedrijven die Fairtrade gelabelde producten op de markt brengen. Alle winnaars van deze eerste editie werden gisterenavond bekendgemaakt tijdens een avondevent in Brussel. Lidl en Miko waren de winnaars in de eerste categorie “Fairtrade Premium”. Een categorie die verwijst naar de Fairtrade premie, de additionele som die per ton Fairtrade grondstoffen aan de coöperatie wordt betaald. In deze categorie werd een opsplitsing gemaakt tussen Fairtrade premie die werd opgehaald op de Belgische markt enerzijds, en die internationaal werd opgehaald door een Belgische bedrijf.

Communiqué Fairtrade Belgium 06/10/2023
©

Fairtrade Belgium

Daarnaast was er ook de categorie ‘Communicatie en Marketing’, waar bedrijven werden erkend voor hun rol in het communiceren over hun engagement en de mate waarin ze zichtbaarheid geven aan de mate waarin ze hun klanten sensibiliseren over Fairtrade en eerlijke handel, zowel via hun digitale kanalen als via eerder traditionele media. Hier gingen Aldi en Charles Liégeois aan de haal met de hoofdprijs. In de categorie ‘Beyond Certification’, die de inspanningen van een bedrijf erkent om nog verder te gaan dan certificering, viel Oxfam Fairtrade in de prijzen. Tot slot waren er nog de prijzen voor "Newcomers" en "Ambassadors". In de eerste categorie ontvingen Guylian, Le Pain Quotidien en Nature Snacks een prijs als nieuwkomers; terwijl de CEO van Kalani, Bruno Van Steenberghe, de oprichter van Belvas, Thierry Noesen, en de expert in duurzame bevoorrading van de Colruyt-groep, Karen Janssens, de prijs voor Fairtrade "Ambassadeur" in de wacht sleepten.

Fairtrade Belgium baseerde zijn rangschikking op de Fairtrade Frontrunners Scorecard, een classificatiemethode die ontworpen is om een "duidelijk" overzicht te geven van de prestaties van bedrijven. “De Frontrunners’ scorecard geeft eigenlijk een duidelijk beeld van hoe we samen met onze private partners willen werken aan meer impact”, stelt Philippe Weiler, CEO van Fairtrade Belgium.. “En natuurlijk gaat het dan ook over volumes, vandaar de categorie premium. Maar het is voor ons evenzeer belangrijk dat partners communiceren over hun engagement en dat ze verder gaan dan énkel certificering. Vandaar dat we deze drie categorieën hebben weerhouden”.