Discountketen Lidl gaat een nieuw distributiecentrum voor e-commerce bouwen in het Nederlandse Roosendaal. Van daaruit zullen de online bestellingen in de Benelux beleverd worden.

Het nieuwe DC in Roosendaal, dat een oppervlak van 6 hectare zal hebben, gaat vanaf volgend jaar de non-food e-commerce van Lidl in Nederland, België, Luxemburg en een stukje Duitsland verzorgen. Vanuit het DC zal alles van tuinmeubelen door derde partijen aan huis bezorgd bij de klanten. Voordien gebeurde dat vanuit Duitsland.

Het gaat om een internationaal initiatief van Lidl, dat dus losstaat van de distributiecentra van de keten in België en Nederland. Het nieuwe DC moet aan de groeiende vraag naar online non-food producten in de Benelux voldoen. 

“We hebben onze webwinkel lidl-shop.be nu een jaar, en we zien de cijfers gestaag stijgen. We zijn aan het groeien en het is de bedoeling om verder op e-commerce in te zetten,” bevestigt Isabelle Colbrandt, woordvoerder van Lidl België.

Het is opvallend dat Lidl voor een distributiecentrum kiest in Nederland op een boogscheut van de Belgische grens. Alweer een teken dat België achterop hinkt in e-commerce en dat ons land een concurrentienadeel heeft? “Er hebben veel factoren meegespeeld in de keuze voor Roosendaal. Zeggen dat er enkel gekeken is naar het concurrentienadeel is wat kort door de bocht. Onder andere de locatie was heel belangrijk. Nederland was in dit geval gewoon de beste optie,” aldus Isabelle Colbrandt.