De Belgische chocolatier Leonidas wil in de komende 5 jaar 150 winkels openen in Frankrijk. Op die manier wil de chocoladeketen doorbreken bij onze Franse buren. Dat meldt De Tijd. 

Leonidas wil doorbreken in Frankrijk en opent daarom in de komende 5 jaar maar liefst 150 nieuwe winkels openen. Starten doet de chocoladeketen al in de komende weken met zo’n 20 nieuwe verkooppunten. De focus van de expansie ligt op Parijs en het zuiden. Daar is volgens CEO Philippe de Selliers immers nog voldoende expansieruimte. Ter herinnering, Frankrijk is, na België, de belangrijkste markt van de chocoladeketen. 

Leonidas verkoopt maar liefst 45% van zijn pralines in het buitenland. Daarbij vormen, naast Frankrijk, vooral landen als Nederland, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Roemenië en Griekenland de belangrijkste markten. Uit dat laatste land komt trouwens ook de oprichter van Leonidas. Leuk detail: alle aandelen van de Belgische pralinemaker zijn nog steeds in handen van de Grieken. 

Leonidas kent de laatste jaren een sterke groei. Over de afgelopen twee jaar steeg de omzet van het bedrijf met 13% en nam de brutobedrijfswinst met 75% toe. “We zetten in op export en in België groeiden we vorig jaar 6 procent door doelgerichte marketing”, vertelt Philippe de Selliers aan De Tijd. En ook voor de toekomst ziet het er goed uit. De omzet van Leonidas stijgt in de richting van 100 miljoen euro dankzij de buitenlandse expansies.