Hoewel de snoepcategorie over het algemeen ongeschonden door de coronacrisis is gekomen, kan dat niet gezegd worden van kauwgum en frismakers. Al lijken ze intussen aan de betere hand.

Lockdowns, afstandregels, mondmaskers, alcoholgel, een beperkte winkeltijd… De afgelopen jaren waren op z’n zachtst gezegd een bizarre periode. Zeker in de categorie zoetwaren waar er letterlijk een verdeling kwam tussen het gewone snoep enerzijds en de frismakers en kauwgums anderzijds. “Corona had een zeer wisselende uitwerking op de categorie zoetwaren. Snoep profiteerde, omdat het een kleine verwennerij was op een moment dat er weinig anders mogelijk was. Hier verschoof volume vanuit out-of-home kanalen naar de supermarkt. Tegelijk werd kauwgum sterk geraakt doordat er minder sociale interactie was tussen mensen: de consument had gewoon minder relevante momenten”, verduidelijkt Krista Fransen, marketing manager bij Haribo. Volgens Continental Sweets Belgium ging het om een daling van maar liefst 15% in waarde (NielsenIQ, MAT P13) in 2020 en 2,5% (MAT P13) in 2021. “Ondertussen heeft de markt zich in 2022 herpakt en hebben we met ons merk Sportlife een sterke double digit groei”, aldus het merk. Dat bevestigen ook de jaarcijfers van NielsenIQ, die liepen tot begin december 2022: het segment kauwgum steeg niet alleen in waarde (+8,5%) dankzij een prijsstijging van 4,4%, maar kende ook een toename in volume (+3,9%).