Het ‘Observatoire de la Consommation’, een afdeling van Apaq-W, heeft de resultaten bekendgemaakt van een studie over de kaasconsumptie bij de Franstalige Belgen. “9 op de 10 Franstalige Belgen eten regelmatig kaas, wat bewijst dat deze nog steeds een essentieel onderdeel vormt van hun eetpatroon”, zegt Philippe Mattart, algemeen directeur van Apaq-W.

Het ‘Observatoire de la Consommation’, dat regelmatig consumentenstudies publiceert, onderzocht de kaasconsumptie bij de Franstalige Belgen. De cijfers in deze studie zijn afkomstig van een online enquête die afgelopen juli werd uitgevoerd bij 1.000 Franstalige Belgische respondenten. De belangrijkste conclusie is dat kaas nog steeds niet weg te denken is uit de eetgewoonten: bijna 9 op de 10 Franstalige Belgen consumeerden kaas in de drie maanden voorafgaand aan de enquête, en 81% eet het minstens één keer per week. Maar hoewel deze percentages hoog zijn, is de totale consumptie toch licht gedaald wanneer we vergelijken met 2022. Dat jaar zei 87% van de Franstalige Belgen dat ze minstens één keer per week kaas hadden gegeten, tegenover 81% dus in 2023. “Deze daling is niet noodzakelijk verrassend, maar weerspiegelt eigenlijk een algemene trend in de consumptiegewoonten, die verband houdt met een zekere daling van de koopkracht, vooral vanwege de economische context en de oorlog in Oekraïne”, merkt Julien Capozziello, hoofd van het ‘Observatoire de la Consommation’, op. “Er zijn echter ook enkele positieve signalen. Volgens onze enquête zal de kaasconsumptie de komende maanden weer aantrekken. 82% van de deelnemers die kaas consumeren zegt dat hun consumptie zal stabiliseren en 16% zegt zelfs dat deze zal stijgen. Dit betekent eigenlijk dat 98% van de respondenten aangeeft dat hun kaasconsumptie minstens zal stabiliseren en slechts 2% zegt dat ze zal dalen.”

De Walen, grootste kaasconsumenten van ons land

Volgens de gegevens van GfK zijn de Franstalige Belgen de grootste kaasverbruikers van het land. Ze consumeren niet minder dan 13,8 kilo per jaar, terwijl de gemiddelde Belg het bij ongeveer 11,9 kilo houdt! Volgens het onderzoek is kaas afkomstig van koeien ongetwijfeld het populairste product bij de consumenten, maar ook geitenkaas is gewild (60% van de respondenten zegt deze te eten), net als schapenkaas, die de top drie afsluit met 42%. De Franstalige Belgen zijn vooral dol op harde kazen, met 84% van de respondenten die daarvoor zijn voorkeur uitspreekt, gevolgd door kaas met een zachte korst zoals Brie (70%), daarna plattekaas (54%), smeltkaas (52%), zachte kaas met een gewassen korst zoals Hervekaas (47%) en tot slot blauwe kaas (37%). De populairste kaas blijft zoals steeds de sneetjeskaas: 77% van de respondenten zegt deze regelmatig te eten. Daarna volgen de kaas in blok (67%), geraspte kaas (65%) en kaas in snackblokjes (36%). “Sneetjeskaas is heel populair omdat de Belgen over het algemeen veel kaas eten op hun sandwiches”, vertelt Julien Capozziello. De studie bekijkt ook op welke manier de Franstalige Belgen hun kaas precies eten. Deze wordt door hen vooral geconsumeerd op brood (84%), als onderdeel van een bereiding (59%), deel uitmakend van een kaasschotel (52%), in blokjes bij het aperitief (49%) en in blokjes als tussendoortje (35%). “Qua consumptiemomenten wordt kaas het meest gegeten tijdens de lunch (59%), gevolgd door het avondeten (51%), het aperitief (45%), het ontbijt (35%) en tot slot ‘s avonds (27%)”, leert ons Clément Manguette, hoofd communicatie van het ‘Observatoire de la consommation’.

De herkomst van de kazen als belangrijk aankoopcriterium

Het zal niet verbazen dat de Franstalige Belgen de meeste van hun kazen in de supermarkt kopen. De populairste aankoopplek ligt dus daar (89%), gevolgd door de versafdeling in diezelfde supermarkten (77%) en tot slot ook de kaassnijtoog in die winkels (40%). Daarna volgen de markt, kruidenierswinkels, speciaalzaken, dan de producent of boer en tot slot de biowinkels. Als het gaat om de drijvende krachten achter de consumptie wordt de prijs als eerste genoemd als aankoopcriterium. 61% zegt dat dit het belangrijkste element is. Daarna komen promoties en kortingen (34%), formaat (30%), herkomst (25%), merk (23%) en ten slotte houdbaarheid (22%). “Het feit dat de prijs op nummer 1 staat is helemaal niet verrassend, omdat dit over het algemeen ook geldt voor andere productcategorieën”, klinkt het bij Clément Manguette. “We stellen ook vast dat de herkomst van de kazen een belangrijke factor is voor de helft van de Franstalige Belgen, en dat een kwart van de respondenten dit als een belangrijk gegeven beschouwt. Wat de interesse in Waalse kazen betreft, geeft 51% van de consumenten aan dat ze de voorkeur geven aan kazen van kleine producenten of merken die zich engageren om hun werk met liefde en professionaliteit uit te voeren. Bijna 4 op de 10 consumenten zegt zich ook zoveel mogelijk te willen beperken tot lokale kazen en voor 19% van hen is de lokale oorsprong een aankoopreden. Tot slot moet nog worden vermeld dat kaas het meest geconsumeerde type Waals zuivelproduct is en dat, vergeleken met een studie die werd uitgevoerd in 2019, de consumptie van Waalse kazen stabiel blijft. Deze gegevens bieden dus goede vooruitzichten voor de Waalse kaasmarkt.” Tot slot nog een laatste vraag: waarom kopen de Belgen kaas? De top drie redenen zijn plezier (73%), lekkere smaak (65%) en gewoonte (37%). “We stellen vast dat consumenten kaas associëren met gezelligheid en momenten die samen worden gedeeld, wat ook een goed communicatiemiddel is voor producenten en merken die nieuwe consumenten willen aantrekken”, besluit Clément Manguette.

Apaq-W
©

Apaq-W

“Lokale kazen hebben een groot potentieel”

Zoals de studie van het ‘Observatoire de la Consommation’ aangeeft, vinden de Franstalige Belgen de herkomst van hun kazen belangrijker dan die van andere voedingscategorieën. “Volgens cijfers van het BCZ, de Belgische Confederatie van de Zuivelindustrie, bedraagt het volume van de Belgische productie ongeveer 122.750 ton”, horen we van Philippe Mattart, algemeen directeur van Apaq-W, het Waals Agentschap voor de bevordering van kwaliteitslandbouw. “We importeren tegelijk 424.800 ton kaas, wat dus betekent dat onze handelsbalans een tekort vertoont. Feit is dat Belgische consumenten nog steeds gewend zijn om bekende buitenlandse producten te consumeren. Gezien de gegevens in de studie is het goed mogelijk dat de Belgen zich ook zouden laten verleiden door een gelijkaardig of bijna gelijkaardig product dat in Wallonië, en dus in ons land, wordt geproduceerd.” Om de lokale kazen meer bekendheid te geven, zal Apaq-W de komende weken een aantal specifieke communicatiecampagnes lanceren. “We willen lokale kaasproducten echt in de kijker zetten en tegelijkertijd producenten aanmoedigen om nieuwe initiatieven te ontwikkelen”, besluit Philippe Mattart.