- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Colruyt Group verwacht dat het in het boekjaar 2016/17 minstens even goed zal doen als in het voorbije boekjaar. Dat heeft topman Jef Colruyt gezegd op de algemene vergadering.
Jef Colruyt (Voorzitter Raad van Bestuur Colruyt Group) blikte in de laatste algemene vergadering van aandeelhouders vooruit op het nieuwe boekjaar voor zijn bedrijf. Hoewel de verwachtingen van Colruyt niet somber zijn, wees hij erop dat marktomstandigheden uitdagend blijven. “We verwachten dat de markt in boekjaar 2016/17 competitief zal blijven. Wij voorzien op korte termijn geen significante herneming van het economisch klimaat en van het consumentenvertrouwen in België en Frankrijk.”
Colruyt zegt desondanks vast te houden aan haar focus op de lange termijn. Vlaggenschip Colruyt Laagste Prijzen zal ook de laagste verkoopprijs blijven garanderen voor elk artikel. De groep zegt ook haar operationele kosten onder controle te zullen houden én tegelijkertijd te zullen blijven investeren.
“We zullen terzelfdertijd onze investeringen in medewerkers, winkels, kwaliteit, innovatie, duurzaamheid en efficiëntie onverminderd verderzetten. Daarom verwachten we dat het geconsolideerd nettoresultaat van boekjaar 2016/17 het resultaat van vorig boekjaar zal evenaren en hopelijk licht overschrijden. Deze verwachting is exclusief de beperkte impact van de verkoop van onze Franse foodservice business Pro à Pro,” aldus Jef Colruyt.
Het financiële boekjaar van Colruyt volgt niet de jaarkalender, maar loopt eind maart af. Ter vergelijking: Colruyt Group groeide in het afgelopen boekjaar 2015/2016 op alle vlakken. De omzet steeg met 2,9% tot 9.177 miljoen euro, de operationele kasstroom (EBITDA) naar 720,3 miljoen euro (+7,8%) en de nettowinst naar 366,3 miljoen euro (+10,7%). In juni maakt de retailer traditioneel zijn jaarresultaten bekend. Dan zullen we weten of de voorspellingen van Jef Colruyt uitgekomen zijn.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?