JBC pakt uit met nieuwe duurzame initiatieven rond thuisleveringen, folders en herbruikbare winkeltassen om haar plastic-, karton-, water-, CO2- en energieverbruik verder in te dijken. Daarnaast lanceert het ook de nieuwste 'I AM Ocean'-collectie waarmee de modeketen consument wil sensibiliseren over de "plasticsoep" in de oceanen.

In het kader van Mei Plasticvrij pakt JBC deze maand uit met tal van duurzame initiatieven. Daarbij gaat het onder meer om thuisleveringen, folders en herbruikbare winkeltassen. “Het is belangrijk om oog te hebben voor alle aspecten van de kledingindustrie: van materiaalgebruik en ontwerp, over productieproces en distributie tot de transparantie in de communicatie er omheen”, verduidelijkt Valerie Geluykens, CSR Manager bij JBC.   

Concreet worden vanaf vandaag de 75.000 thuisleveringen die JBC jaarlijks via haar webshop realiseert, ontdaan van alle plastic verpakkingsmateriaal. De bestellingen zullen voortaan geleverd worden in een doos die voor 70% uit gerecycleerd karton bestaat en hebben het FSC-certificaat waardoor klanten zeker weet dat de doos geproduceerd werd met producten afkomstig uit verantwoord beheerde bossen. De 350.000 folders die 6 keer per jaar verspreid worden, zullen ook niet langer in een folie gewikkeld worden. Op die manier bespaart JBC meer dan 2 miljoen plastic wikkels uit.

Vanaf midden mei kunnen klanten hun aankopen ook in een herbruikbare JBC-winkeltas meenemen. Deze herbruikbare tas bestaat voor 30% uit gerecycleerd plastic afval uit de oceaan en 70% uit gerecycleerde PET-flessen. De productie van de tassen vergt 68% minder water en 70% minder energie zodat er 75% minder CO2 vrijkomt dan voorheen.

Daarnaast zullen de deuren van alle JBC-winkels in België, Luxemburg en Duitsland niet langer de ganse dag open staan, waarmee de keten tot 40% warmte-energie wil besparen.

Duurzaam werken bij JBC

“Duurzaamheid zit sterk verweven in de bedrijfscultuur van JBC”, benadrukt de modeketen. Het hoofdkantoor in Houthalen-Helchteren is uitgerust met ledverlichting, cradle-to-cradle plafonds (gemaakt uit producten die geen onbruikbaar afval opleverden), energie-monitoringsystemen en het nabijgelegen warehouse heeft een installatie met zonnepanelen. Ook kunnen medewerkers een (elektrische) fiets leasen als een milieuvriendelijk en gezond alternatief voor de auto. Bovendien werden in het JBC-restaurant tijdens de maand april uitsluitend vegetarische maaltijden met een kleinere ecologische voetafdruk geserveerd.

More ocean, less plastic

JBC lanceert deze maand ook haar nieuwste 'I AM'-collectie met de toepasselijke naam I AM Ocean. Met deze collectie wil het modemerk haar klanten immers doen stilstaan bij de negatieve gevolgen van plastic in onze oceanen via slogans zoals ‘No more plastic please’ en ‘Less plastic, more ocean life’.

De 'I AM'-collectie is het ecologische huismerk van JBC waarbij er bewust wordt gekozen voor ecologische materialen. De collectie wordt dan ook geproduceerd met een zo laag mogelijke milieu-impact die tegelijkertijd toch aan de verwachtingen van de consument voldoet. Voor deze collectie werd er onder meer gewerkt met biokatoen, dat geteeld wordt zonder pesticiden en chemicaliën.

“We experimenteren steeds meer met gerecycleerde materialen voor onze kledingcollecties. Enerzijds vraagt de productie ervan minder energie, omdat er geen nieuwe grondstof gewonnen moet worden. Anderzijds verkleinen we de afvalberg door kleren te hergebruiken. Zo proberen we steeds stappen vooruit te zetten en onze grenzen te verleggen”, vertelt Valerie Geluykens, CSR Manager bij JBC.

De collectie is te koop in de winkels en op de webshop. De herkomst van de kledij is bovendien ook traceerbaar via de Transparency Tool. Via de ‘trace this item’-knop kunnen klanten controleren in welk land en in welke fabriek hun kledingstuk werd geproduceerd.