We hebben uiteraard van deze reportage in Oostende geprofiteerd om Isabel Henderick, Business Unit Director Marketing & Communication van Aldi enkele vragen te stellen. Ze beantwoordde ze allemaal met de glimlach.

Isabel Henderick, hoe word je marcom-verantwoordelijke van een hard discounter?

Ik werk al 18 jaar bij Aldi, waarvan de eerste 12 als inkoopster, een functie die in feite niet echt zo ver af staat van de marketingafdeling die ik vandaag beheer. Als inkoper bij Aldi ben je eigenlijk je eigen marketeer. Je begeleidt het hele proces, van het op de markt brengen van het product tot de ‘last mile’. Neem bijvoorbeeld de - zeer geslaagde als u het mij vraagt- packaging van ons spuitwater Fou d’O, die in house ontwikkeld werd.

Vandaag bent u geen inkoper meer, maar full timemarketeer?

In 2011 stapte ik over naar de marketingafdeling, een departement dat zich toen vooral bezighield met het beheren van onze huis-aan-huisfolder, een instrument dat trouwens ook vandaag nog steeds essentieel blijft in onze mix. Deze telt telkens 28 pagina’s en vormt elke week weer een klein evenement. De distributie door bpost, die deze rechtstreeks in de bussen deponeert, versterkt nog zijn impact. Heel wat mensen zitten er elke week op te wachten. We hebben het dan ook over 4,6 miljoen exemplaren! Daarnaast zijn er ook nog de themafolders, zoals we in september hebben gemaakt voor de wijn, of de kleine ‘folder over de folder’ voor de feestdagen.

Hoeveel mensen werken hieraan mee?

Sinds 2016 zijn we met een vijftiental. Het is heel intensief werk, onder meer omdat hij in verschillende talen uitgebracht wordt. Wij zijn de enige retailer die elke week vier versies van zijn folder publiceert: een Nederlandse, een Franse, een tweetalig Nederlands/Franse en een tweetalig Frans/Duitse. Onze website ondersteunt ook drie talen: Nederlands, Français en Duits.